Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Stod och tankade igår bredvid en V70 II polisbil och märkte att han tankade E85.

Frågade honom om bilen och det var en V70 2,5FT. Det var någon form av trim också men han sade att skillnaden mot standard var knappt märkbar. Den skulle ha ca 250 hästar sade han. Jag vet också att de bilarna är fullpackade med utrustning så de väger rejält mycket mer än en vanlig V70. Någon som vet vikten?

Hursomhelst så sade han att "visst är det bra med E85 men den drar 1,8 liter milen"...... !!!!

Jag har själv den senaste veckan kört enbart stadskörning med min 2,5FT och har stått på rätt bra men hamnar "bara" på 1,45 :D Så de står på rätt bra eller så är det vikten på bilen som gör det eller att det är mycket korta sträckor och mycket körning i stan.

I normal blandad körning hamnar jag på 1,2 med E85.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Polisen har nog automatlåda som drar upp förbrukningen en aning :wink:

Kollade upp 2st V70 mot fordonsregistret varav en polis och där väger polisbilen 200kg mer (tjänstevikt).

250hk då gissar jag att det är polestar chip i den, tror inte polisen väljer något annat

/Kalle
av MattiasD
Emiljonsson7 skrev:Stod och tankade igår bredvid en V70 II polisbil och märkte att han tankade E85.

Frågade honom om bilen och det var en V70 2,5FT. Det var någon form av trim också men han sade att skillnaden mot standard var knappt märkbar. Den skulle ha ca 250 hästar sade han. Jag vet också att de bilarna är fullpackade med utrustning så de väger rejält mycket mer än en vanlig V70. Någon som vet vikten?

Hursomhelst så sade han att "visst är det bra med E85 men den drar 1,8 liter milen"...... !!!!

Jag har själv den senaste veckan kört enbart stadskörning med min 2,5FT och har stått på rätt bra men hamnar "bara" på 1,45 :D Så de står på rätt bra eller så är det vikten på bilen som gör det eller att det är mycket korta sträckor och mycket körning i stan.

I normal blandad körning hamnar jag på 1,2 med E85.
Tur att det är förnyelsebar energi, nu när de förbrukar så mycket energi :wink:

Det är bra att myndigheterna kör på E85 eller biogas.
Användarvisningsbild
av CarMan
polisen kan bara välja lagliga alternativ... finns bara ett lagligt trim på marknaden.
av Linqid
~Kalle~ skrev:
250hk då gissar jag att det är polestar chip i den, tror inte polisen väljer något annat

/Kalle
Precis, tvärtemot vad många tror trimmar inte polisen sina bilar (Polestar får väl i princip ses som extrautrustning..).

Brorsan är polis och när nya V70 II kom med D5 185 hk var det en smärre katastrof med två tunga killar + alla utrustning och en automatlåda med viss förbättringspotential.. Inte heller 2.5T med 200 hk var mycket att hänga i granen.

Nya D5 och 2.5FT (231) funkar dock okej. Bäst tryckt är det dock tydligen i V70N med 2.4T och 2.5T (200 resp. 210 hk). Om vi bortser från T5 och T6 då det vill säga, men dom motorerna är få poliser förunnade.

Angående etanol är det en regel man håller hårt på, endast när etanol inte finns att tillgå i närområdet och tanken börjar torka får det tankas bensin i E85-bilarna
Användarvisningsbild
av CarMan
Men hallå. Bästa polisbilen är inte den som går fortast.
Det är den som tarsig fram & håller för hård körning (hård körning är inte hög hastighet)

Här är ialla fall poliser & ambulancförare mycket nöjda med Dieslerna på 185hk, bland det bättre maskinerna på marknaden!
av *pettson*
I motala har dom flesta bensinbilar inom polisen nu bytts mot endast dieselditon.
av Linqid
CarMan skrev:Men hallå. Bästa polisbilen är inte den som går fortast.
Det är den som tarsig fram & håller för hård körning (hård körning är inte hög hastighet)

Här är ialla fall poliser & ambulancförare mycket nöjda med Dieslerna på 185hk, bland det bättre maskinerna på marknaden!
Det har jag inte heller påstått. Var är här undrar jag då? Att 185-dieseln är brutalt långsam i en fullastad polisbil är ingen hemlighet och missnöjet har varit ganska utbrett. Läs på t.ex polisman.se så ser du att det är i princip ingen som är nöjd med den motorn i V70II som polisbil. Du tar fasta på hög hastighet. Det som är problemet är inte om bilen går i 50 km/h eller i 100 km/h, utan hur lång tid det tar att ta sig dit. När du ska göra farliga omkörningar varje dag är det en fördel om du inte har prestanda som motsvarar en DRIVe.
av llesrof
Hur mycket väger utrustningen i en polisbil då? Vad har de? Radio, skyddsvästar, verktyg, förbandslådor och... ja, vad har de mer?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
llesrof skrev:Hur mycket väger utrustningen i en polisbil då? Vad har de? Radio, skyddsvästar, verktyg, förbandslådor och... ja, vad har de mer?
Precis - jag har för mig att jag läst någonstans att det är hur mycket utrustning som helst. Borde väga en hel del och då är 25 extra hästar snabbt uppätna :)

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]