Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått min AC-kompressor bytt på garantin. Den gamla skramlade och skorrade.

Nu till det jobbiga. När kompressorn slår till och börjar jobba uppstår det ett pysande/väsande ljud bakom instrumentpanelen vid radion. Det väste inte med gamla kompressorn?

Teknikern bytte aldrig o-ringar när han satt dit den nya kompressorn. "De gamla såg fräscha ut", sa han. Tyckte det verkade skumt för man byter väl alltid packningar om man tar isär skiten?
Kan det ha uppstått ett läckage och att pysljudet kommer pga för lite köldmedium eller är pysljudet en effekt av att systemet är maxat med köldmedium?
Bakom instrunemtpanelen sitter en expantionsventill. När gasen som är i vätskeform, passerar det lille hålet om är i ventilen & har fritt utrymme på andra sidan så får man olika tryck på båda sidor om ventilen o gasen övergår till gasform igen.
Vid vernilen kan man ha ett normalt arbetsljud, men om man har låg gasnivå brukr detta ljud öka markant.

Att inte byta o-ringar låter konstigt? (dessuto brukar en ny kompressor ha nya o-ringar)
Teknikern visade påsen med de nya o-ringarna och sa att han inte behövde byta dem. De gamla såg nya ut? Packningar ska väl alltid bytas i ett så känsligt system som AC´n?

När jag hämtade bilen från Bilia var den helt tyst. Nu ett par dagar senare har det börja pysa svagt när kompressorn arbetar. När kompressorn kopplar ifrån blir det tyst på en gång.
låter ju som du har ett lekage på systemet, så mängden gas nu är för låg

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]