Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cloze
Hej, jag har som sagt en Volvo 850 -92, 25000 mil. B 5254 S.
Har ett bra tag nu haft ett knackande missljud från motorn när den är kall. Men då den kommer upp i arbetstemperatur så blir den tyst.
Blev nyligen tipsad på Mekonomen att köpa Omega 907 Motor sköljmedel som tydligen ska tysta ”tickande” lyftare. Samtidigt som jag skaffade ny motorolja: Castrol Magnatec 5W-40, helsyntetisk olja. Som tydligen ska skydda motorn bättre vid starter och särskilt kalla starter så det lät ju kanon för just min bil. Och som grädden på mosen så skulle jag använda Omega 909 motorolje-förstärkare som ska få kamaxlar & lyftare att fungera ”ljudlöst”.
Alltid vare emot alla tillsatser i både bensin och olja, men då jag läst runt lite om just dessa så fick jag intrycket av dom flesta att detta var riktigt bra grejjer och många har fått tysta och fina motorer efter användning.

Men problemet nu efter jag bytt olja, filter och använt dessa Omega tillsatser är att nu knackar motorn konstant även vid arbetstemperatur. Det är inget enormt högt ljud men det hörs väl. Hör det även in i bilen då jag kör. Så undrar nu vafan man kan göra, ska jag måsta in med den på Volvo så dom får blåsa mig på 15-20000kr för en motorrenovering, eller finns det nåt annat man kan prova innan man tömmer sparkontot fullständigt?

Tack på förhand.
av *pettson*
Det finns två saker som kan knacka i din motor..
1/ tryckarna. Dom är gjorda med för trånga kanaler i orginal utförande. Dom tickar utan att det är fel när bilen är kall och tystnar när bilen blir varm. Det enda sättet att åtgärda det är att byta tryckare. Nåt annat som kommer med bilens ålder är att det blir slagg i oljetråget som sätter sej på oljepickupen, oljetrycket blir då väsentligt lägre än tänkt och det börjar då ticka i tryckarna i toppen. Åtgärden är att plocka ned oljetråget och rengöra det och rengöra pickupen eller byta den mot en nyare modell.
2/ Du har vevstakslager som börjat lämna in. Tickandet är isåfall lagerglappet, kan gå att rädda om du inte kör mera.

Enda sätter för dej just nu att få veta vad problemet är, blir att slita ned oljetråget. Öppna staklageröverfallen ett och ett se hur lagren ser ut. Byt samtliga om där är minsta tecken. Tvätta tråget och tvätta eller byt pickupen. Naturligtvis måste du göra ett olje och filterbyte efter lagerkontroll/byte och trågtvätt.
Senast redigerad av 1 ~Kalle~, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
En liten fråga på samma ämne, har just skaffat en 850 billigt som låter om en hel del uppe i toppen, lika mycket på tomgång som på varv, och spelar ingen roll om den är kall eller varm. Låter som typiskt lyftarknack.
Körde en sån där Omega rengöring (fick med den så tänkte iaf testa, är i vanliga fall väldigt emot sånt) och det blev som jag trodde inte alls bättre, låter likadant.
Låter som en diesel i princip, så man skulle kunna tro det är spridarna, men så mycket borde dom inte kunna låta.

Frågorna då, till Pettson främst (som vet vad han pratar om, men nån annan som vet får ju gärna svara).

1. Tråget, går det att ta ner med motorn på plats, alltså utan att demontera något annat?

2. Byte av lyftarna, som jag förstått det är det ett delat topplock på dom i princip (eller en ventilkåpa som är limmad), kamarna är alltså lagrad i en övre och en nedre del, är det rätt? Tätningen där emellan är klister? Finns det nån sats med alla lyftare som är billigt, oftast är det ju dyrt styckevis medans en sats är bra mycket billigare i en sats.

En sak som talar för spridarproblem är att när man kör så är det som att den inte får bränsle när man drar den vid växling, det liksom "motar" och bluddrar. Men det kan ju lika gärna bero på något annat, vad som helst.
Tråget går att ta ner utan att skruva bort en massa annat.

Personligen skulle jag ju för att kolla om det är lagren ta ur stiften och mäta om alla kolvar vänder lika högt upp innan jag rev bort tråget. Inte lika säkert, men det kan ge ett hum om sakernas tillstånd.

Toppen är i 2 halvor och det är ett speciellt sorts lim mellan dessa halvor, och kammarna är lagrade i både över och underdelen. Detta speciella lim köps på volvo, där även lyftarsats finnes. Avsevärt billigare i satsen än styckevis. En sån sats går på runt 1600, sen tillkommer lim (300) samt o-ringar till tänsdstiftshålen och nya packboxar, en kamrem och ny olja + filter.
av *pettson*
Ofta på äldre bilar så skramlar det vilt i toppen. Det beror på rejält lågt oljetryck i övre delen av motorn.
Naturligtvis har även underdelen lågt tryck, men den har högre tryck än toppen som ligger högre upp med trängre kanaler, tryckarna tycker inte om lågt oljetryck så dom larmar tidigt, innan det är fara å färde.
OFTA är lösningen mycket enkel. Tråg ned, bort med silen, rengör eller kasta. En rejäl rengöring av tråget för att få bort allt slemliknande skit som täpper till silen.
I med ny olja, nytt filter, vips brukar det ofta vara som att få en ny motor. Det brukar tystna med en gång.

Sen finns det dom gånger då tryckarna av nån anledning gett upp. Sen finns det ytterligare gånger där staklager gett upp.
Ljudet låter då som om det kom uppifrån men det härstammar nedifrån.

Tappar man ur oljan, kollar staklagren, ser att dom är fräscha, tvättar silen och tråget (eller byter silen). Monterar tråget, i med ny olja och nytt filter så har man ju gjort en väldigt billig felsökning som har stor chans att dessutom lösa problemet. Är man osäker behöver man ju faktiskt inte slänga i olja för 300kronor/litern. Då kan man ta en billigare olja så blir felsökningen billigare. Så kör man på den ett tag och gör ett senare byte till en dyrare olja, dvs om man tror att priset på oljan per liter verkligen speglar dess egenskaper. Annars kör man till nästa service.
Blev inte av att kolla upp det innan det gick åt skogen. Skulle starta nu och flytta den och då knackade den så in åt helsike helt plötsligt, låter som ett vevstakslager, så troligen är det ett sånt som knackat i den, och det gick för långt :( Vevaxeln lär ju inte ha klarat sig då den knackat iaf minst 40mil, sån tur att den klarat sig lär man ju inte ha.
av *pettson*
Amarace skrev:Blev inte av att kolla upp det innan det gick åt skogen. Skulle starta nu och flytta den och då knackade den så in åt helsike helt plötsligt, låter som ett vevstakslager, så troligen är det ett sånt som knackat i den, och det gick för långt :( Vevaxeln lär ju inte ha klarat sig då den knackat iaf minst 40mil, sån tur att den klarat sig lär man ju inte ha.
Jo faktiskt.. Det är inte vanligt att man lyckats att repa vevaxeln.
Öppna och kika. Ser du inga repor är det värt ett försök.
Hmm, är det såpass bra så man kan ha lite tur då? :) På en rödblock är det ju så gott som alltid att det blitt repor i vevaxeln då det gått såpass långt.
Har ju inget att förlora på att lyfta ner tråget och kolla upp det, så det ska jag göra då.
av *pettson*
Amarace skrev:Hmm, är det såpass bra så man kan ha lite tur då? :) På en rödblock är det ju så gott som alltid att det blitt repor i vevaxeln då det gått såpass långt.
Har ju inget att förlora på att lyfta ner tråget och kolla upp det, så det ska jag göra då.
Faktum är att vevaxlarna är ganska rejält ythärdade. Om bilen ska vara en slit o släng bil, alltså inte ett highperformance åk så går det även om det är en repa. Det som gäller då är att repan får synas men inte kännas om du drar med en nagel eller nåt tunt lite hårdare. Om den syns men inte känns kommer den inte att påverka nåt nämnvärt vid vanlig körning.
Styrleder till V70 T5 år 2000.

Det är inte så att du har en V70 av f&o[…]

Om du har en batteriladdare och en multimeter (vil[…]

Har ju bara AUX inte USB...

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]