Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elpapo
Tack för svaren!

Jag han köpa däcken innan jag läst alla era svar. Jag ville ha H däck, men fick Bridgstone ER 300 15 V. Däckfirman var hyggliga och insåg misstaget de gjort och bytte däck. Jag han dock åka ca 30mil med dem.

Nu fick jag Bridgstone ER 300 15 H och jag upplever skillnad, de går tystare tycker jag. När jag läser tester på Automotorsport så testa de bla Bridgstone ER 30016" H och V däck och deras tester visar att V däcket fick 7 i buller och 7 komfort betyg (max 10). Medans H däcket fick 10 i buller och 9 i komfort.

En 10:a i buller vet jag inte om jag är villig att ge, men det kanske beror på att jag har ecopia (miljö-) däcken. Dock 8 eller 9:a, ska nöta lite mer mil först.

Ni som inte gillade er300, vilken dimension och hastighetsdäck var det?

Jag gick ju på sådana här artiklar och kommentarer:
"Rekommenderas starkt" (ADAC Motorwelt). "Ett mycket välbalanserat däck, högsta betyg på torrt underlag, bra på vått underlag, högsta betyg på området ljudnivå"

Källa:
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... +och+torrt
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 4ckbyte%3F

Men alltid kul och intressant och veta vad ni tycker. :)

/elpapo
Användarvisningsbild
av JRS
har kört flera bilar på Tyfoon-däck, mycket tysta och komfortabla,,,,har Pirelli på en v70 nu,,,bedrövligt.......
Användarvisningsbild
av Bosa
På min 05:a (140hk) så är det V-däck som gäller enligt helbilsgodkännandet vilket då skulle göra min bil olaglig med H-däck om jag fattat det rätt. När jag beställde däcken jag har nu så beställde jag H-däck men däckhandlaren upplyste mig om att jag skulle köra med V-däck eftersom min bil inte är godkänd med H-däck.

Så om jag har rätt innebär det att handlaren gjorde rätt när han beställde V-däck till TS och att TS däck nu är olagliga för hans bil. Någon som har bättre koll än mig får gärna kommentera detta. :)
av elpapo
Ajaj, jag blev rekommenderad H däck av däckfirmarn. Att han sedan monterade på V däck var något han gjorde av misstag. Men nu i efterhand verkar det som V däck är det lagliga, står 195/65 15 V på VV sida om min bil. Jaha, bör jag krånga igen och byta eller är det någon som kollar sånt? Polis, besiktning? Snart besiktningsdags...
av olve
Hastighetsindex
Hastighetsindex är den bokstav som står i kombination med Li (Last index) på dina däck. Siffran talar om för dig vilken hastighet dina däck maximalt kan utsättas för, överensstämmande med lastindex på dina däck. I denna tabell ser du de aktuella hastighetsklasserna som finns.

Hastighetsindex Km/h Hastighetsindex Km/h Hastighetsindex Km/h
L 120 Q 160 V 240
M 130 S 180 W 270
N 140 T 190 Y 300
P 150 H 210 Z >240
Tror inte nån bryr sej :)
av elpapo
Hoppas du har rätt i att ingen bryr sig...

Snackade med Volvo, de sade att försäkringsbolag kan protestera vid fel hastighetsbeteckning. :(

Känns nu som en chansning.

edit: Ringde försäkringsbolaget och de säger att är däckfirman och Volvo nöjda så är de nöjda.

/elpapo
av volvokombi
Det är inget att bry sig om, undra hur många som kör lagligt med tanke på att man bara får köra med de dimensioner som står på reg beviset. på mitt står det endast 15 tum hur många är det som inte kör med 16,17,18,19 tummare.
Man får bara köra i 120 i sverige
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]