Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andez
Har lite problem med tomgången på min bil.
När bilen har blivit varm och sedan stått ca 1h och man försöker starta den saknar den tomgång, det har också hänt nån gång under färd att tomgången pendlat lite men inte ofta och inte under längre tid utan typ 1 korsning eller 2 (max 5 min).

kan det vara temperatur givare?
eller kan det kanske vara tomgångsmotorn?
och sist map-sensorn? (vart sitter i såna fall den?)
kan det vara något annat?
Senast redigerad av 2 Andez, redigerad totalt 0 gång.
av Andez
felkod avläst men de va någe mysko med den felsökningsmojen... hade bara 3 st på A sidan + 4 på B sidan och så ska de inte va om jag fattat det rätt.. men hur som helst så var felkoden jag fick
1-3-2 på B1 (om det nu är den så det inte är felkopplat)
var dessutom vissa som inte gick att läsa av...
av Andez
på A sidan fans enbart 2,3 och 7. 2 och 3 visade inget fel medans 7:an inte gav utslag alls.
på B sidan fans 1,2,5 och 6 1:an visade felkod enligt ovan och 5: an visade inget fel medans 2:an och 6:an inte gav något utslag alls.
av PeterR
Jag tycker du skall gå mer systematiskt tillväga idin felsökning.
Köp en Haynesbok och studera felsökninggsmetod föe resp styrsystem.
Nu låter det som du stoppar ner diagnosproben i alla hål du hittar o trycker
på knappen.
Läs av i A-konsollen, skriv ner koderna lättöverskådligt här så får du säkert den support du behöver
/Peter
av Andez
jo jag har testat i alla men jag tycker att fellet borde ligga i A2 eller A6 men A2 var inget fel på och A6 fan inte.
av *pettson*
Eftersom du inte ens bemödar dej med att berätta vilken motormodell du har i din bil så får jag förmoda att du inte vill ha några mer svar?
av Andez
har sprejat startgas på kablarna runt tomgångsmotorn och insprutet för att lecksöka utan resultat.
Andez skrev:felkod avläst men de va någe mysko med den felsökningsmojen... hade bara 3 st på A sidan + 4 på B sidan och så ska de inte va om jag fattat det rätt.. men hur som helst så var felkoden jag fick
1-3-2 på B1 (om det nu är den så det inte är felkopplat)
var dessutom vissa som inte gick att läsa av...
fick en ny felkod idag i sockel A2 när jag testade den igen efter som de e där jag tror felet borde vara, resultatet blev : 2-2-3 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Regina Fenix 5.2 - Signal för tomgångsventil saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal för tomgångsventil, öppning saknas eller är felaktig

kan detta bero på att jag kopplade ur tomgångsmotorn tidigare idag?

Jo jag fick det tipset och har skickat en frå[…]

Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]