Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perra77
Hur ofta byter du olja Perra N?
av DuTTeN
Jag har lämnat in bilen på auktoriserad volvoverkstad.
Så har dom gjort sitt jobb så?!?!?!?
av Hocki
Jag har en -01 2,0T jag byter olja+filter vid 500mil och andvänder helsyntet volvo säger att min bytes intervall är 2000mil men det låter för mkt för mej :)
av DuTTeN
Så med andra ord byter du olja och filter ett par grr per år.
Det är lite mycket tycker jag...
Om volvo rekomenderar efter 2000mil så låter det rimligt.
Du ska ju kunna köra bilen inte bara byta olja+filter hela tiden.
Eller?
av Perra N
Jag byter olja vid 1000 mil. Ibland lite mindre. Min bil har snurrat 33500 mil nu, med samma turbo, trimmad sedan 7000 mil. Inga slaggprodukter i vevhusventilationen och vid senaste servicen bytte jag ventilkåpspackningen och kollade ventilinställningen, det är helt rent i toppen också.
av Dennisnordqvist
om du har turbo på din bil så är det antingen spricka nånstanns eller så är den sönder någonstanns..jag bytte här om dagen turbon efter at tdne knasstra som en jag ve tej vad.. sen försvann det.. det var spricvka i grenrörer + att en ventil grej i turbon var lös..

har du turbo och det knastrar vid ökad varvning (när bilen står stilla) kolla tändstiften, är dem svarta så är det turbon

Finns stor chans att det är så.

Lycka till
Användarvisningsbild
av M_a_c
Jag har en fråga vart sitter denna lilla låda som har orsakat såna stora problem. jag tänkte ta bort min och fixa till den lite så att bilen låter som den ska igen
av jägarn
Oj oj där ser man lär byta oljan ganska ofta typ,,, men tusen mil är ju en klassisk gräns att göra det ,,,
Jag vet inte om de är detta missljudet du hade.. men om de är de får du gärna berätta om du har löst de och hur..
Jag irriterar mig som fan på detta ljudet.. de låter inte speciellt bra när kör bilen heller.. :P

Hittade ett klipp på en S40 med samma missljud:
http://www.youtube.com/watch?v=ibZSoGEthrw

DuTTeN skrev:Tjena!
Har ett stort problem med ett missljud i motorrummet.
Det är ett lite surrande, knastrande, vinande oljud som varvtalsrelaterat.

Det började låta från området där kamremmen sitter.
Självklart ringer jag volvos verkstad där jag hade gjort min 12000mila.
För att tillägga så har den i dagsläget rullat 13500.
Dom tittar och lyssnar, konstaterar efter en tid som inlaggd att det är spännrullen till aggregatremmen som är slut och behöver bytas.
Jag godkänner bytet för jag vill ju ha en bil som jag kan lita på.
Ovanstående bytes och jag får tillbaka bilen.
Dock är inte ljudet borta så jag lämnar in bilen igen.

Efter en tid så tar dom kontakt med mig och säger; "nu har vi också hört ljudet". Det hade dom tydligen inte gjort tidigare...hmmz.(herbie-bil?)
Men dom talade om för mig att det var ett solklart fall av ett trasigt lager.
Det trasiga lagret fanns i generator och var tvunget att bytas.
Jag godkänner även bytet av generator...

Hör och häpna, felet kvarstår och dom sätter tillbaka min gamla generator och talar om för mig att oljetrycket är för högt i motorn...det orsakar problemet.
OK säger jag, vad betyder det på svenska?
Får då förklarat för mig att det beror på att jag har haft dålig olja i motorn, vilket jag inte haft. Den är ju bara servad på auktoriserade verkstäder och har haft en tidigare ägare (ABB firmabil).

Precis när ljuden började så tändes min oljelampa...följde alla regler, stanna - stäng av motorn - kolla olja osv.
Nivån på oljan var strax ovan "min", så jag fick skjuts för att handla ny olja.
Fyller på litegrann av OK/Q8s flaggskepp inom olja.
Oljelampan slocknar!
Bogserar till Volvos verkstad.

Nu påstår verkstaden att dom måste gå genom hela motorn och göra rent oljefällan coh ev tråget och byta alla tänkbara saker som finns att byta.
Detta kalas skulle landa på 15-20 TUSEN SVENSKA KRONOR!

Är nu i desperat behov av hjälp.
Är detta fenomenet vanligt?
Är det möjligt det dom säger?
Finns det nåt annat som kan orsaka problemet?
Har jag inga rättigheter alls, det är ju Volvo som fixat den "dåliga" oljan om det är någon som gjort det överhuvudtaget.

HJÄLP!!!
Tack på förhand.
Den "svarta lådan" som finns på bild ovan i tråden, är den berömda oljefällan! Egentligen den största boven tillsammans med tråget som kan orsaka problem med taskig vevhusventilation. Denna låda är rätt enkel att rengöra med lite kraftigt avfettningsmedel och varmvatten som löser upp fettet, därför är det egentligen inte nödvändigt att byta ut den. Den sitter där bara av den anledningen att fånga upp olja/slagg som blir av ev. övertryck i vevhuset. Ungefär som ett vattenlås på avloppet.

För alla som undrar är det ett rätt pilligt arbete att plocka dän denna, då hela "insugs-sidan" måste rensas på motorn för att komma åt delarna. Dessutom sitter alla slangar fast med en billig variant av slangklämma som måste klämmas tillbaka med någon specialtång som inte alla hobbymekaniker har i garaget, därför rekomenderar jag i förväg att man försöker få tag i "riktiga" slangklämmor som gängas fast när man ska återmontera allt.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]