Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
BjörnS skrev:Sorry om jag kapar tråden, men mitt ärende är snarlikt!!!
Vad ska jag ha för olja i min s80, 140 hk, -01 ?
Bör man ha helsyntet??

Du ska ha det Volvo häller i
0-30 eller 5-30
Användarvisningsbild
av Magnus308
greeeken skrev:
BjörnS skrev:Sorry om jag kapar tråden, men mitt ärende är snarlikt!!!
Vad ska jag ha för olja i min s80, 140 hk, -01 ?
Bör man ha helsyntet??

Du ska ha det Volvo häller i
0-30 eller 5-30
Castrol rekommenderar 0W-40 som försthands val till S80 140hk -01 och med en bil som troligtvis hunnit gå ett par mil sedan 2001 så är det inte fel med en något tjockare olja.
Personligen skulle jag föredragit Castrol Edge RS 0W-40 den är även ganska tunn jämfört med andra 0w-40 oljor men den har ett bättre HTHS värde än 0w-30 och 5w-30 vilket ger ett bättre lagerskydd.
Användarvisningsbild
av greeeken
Ska man hålla sig till rekomendationer så är det Volvo man ska följa då dom kan sina motorer en aning bättre än tillverkaren av olja.
Nu ska man vi inte ge oss in i olje snack igen för alla gör olika.
Volvo häller iallfall in 0-30 eller 5-30 på dom bilar jag lämnat in (s60)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
0w30 eller 5w30 är longlife-olja. Byter man oftare än 3000 mil kan man hälla i en olja som uppfyller de krav som står i instruktionsboken. Nu har Volvo bara Castrol men innan använde de mest Mobil1. Köp en något billigare olja byt oftare. Köpte Shell Helix Ultra på ICA för 299kr/4l och den har fungerat kanon i min trimmade 9-5:a och SAAB är kräsna på olja. Du kommer få många råd men som jag sagt innan, byt oftare då har du en fräsch olja hela tiden.
Användarvisningsbild
av kottox
Va in på bilia idag o frågade.
Han sa 0-30. Det är vad volvo rekommenderar o häller i. Jo men nu är ju min "chippad". Har det nån betydelse?
Kunde han inte svara på. Han pratade oxå om 5a-5b. Kunde inte förklara va de va heller...
Förslag på 0-40 här på tråden,går ju då emot rekommenderat. Nån som vet vad 5a-5b betyder?
De e en djungel det här......
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
kottox skrev:Hepp!

Tänkte jag skulle göra en mellanservice med olja.Motorolja alltså.
Vilken typ av olja bör jag använda då jag har bsr steg1?

Förslag?
Chip!
Kör med den oljan som är rekomenderad till bilen från början. Det kommer att funka perfekt. t e x Mobil New life..

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]