Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perra77
Har diverse problem med min AC i mon Volvo S40 1,6SE

Det största problemet är att ibland när jag startar den så vägrar den att blåsa något annat än varmluft. Om jag ställer max på kyla så kommmer det bara varmluft.
Om jag då stannar bilen och startar den igen så fungerar allt som det ska igen. Har fått för mig att felet uppstår när bilen har stått i mitt kallgarage en lite kallare vår/höstnatt. När det är lite rått ute.....Kanske bara inbillning.

En annan sak är att AC lampan blinkar 20 gånger ibland, AC:n fungerar perfekt men den blinkar...
Detta händer bara sommartid eller när det är stekhett i bilen, då börjar den garanterat blinka.

Någon som har några liknande erfarenheter?

Jag har haft bilen inne på avläsning och de felkoder som kommer upp hade de aldrig sett förut! Hur går det till?

Jag skrev ner felkoderna men har dom inte på mig just nu.

/Perra
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag hade liknande problem med min för många år sedan. Jag förutsätter att du har ECC? Då var det en spjällmotor som slutade fungera, jag fick felkod på den, det är det som gör att det blinkar, att en felkod lagras.

/Martin
av perra77
Ja, ECC det stämmer.

Detta gjorde alltså att den bara blåste varmluft?

Det konstiga är att det inte alltid händer, kanske någon gång i veckan.
Användarvisningsbild
av MartinS
Japp, den blåste bara varmluft, när den kände för det, ibland. Omstart av bilen hjälpte alltid. Jag hade felkod på en spjällmotor och den bytte jag. Sedan fungerade allt igen.

/Martin
av perra77
Vad kostade den motorn?
Användarvisningsbild
av MartinS
Kommer inte ihåg, dryg 500:ing kanske.
av perra77
Ok, tack för infon :)
EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte