Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gant73
Någon som vet vad bensinförbrukning är för en 855GLT -97 automat? Bilen har gått ca. 23400mil. Nu drar den ca. 20l på 15mil vid landsvägskörning. Lite mycket tycker jag. Eller? Tack på förhand.
Japp lite mycket tycker jag oxo... Det är ca 1.33 liter milen ju och det drar min i stan med lite o oansvarlig körning och mycket start/stopp.

Jag har en 850GLT aut -95:a och den dricker ca 0,7-0,8 l/milen i snitt på landsväg, har lyckats få ner den till nästan 0.65l/milen.

På motorväg så dricker min ca 0,9 l/milen om man inte kör mer än 120km/h

Jag kan nämna att vid ett tillfälle så hade jag problem med att motorn inte blev tillräckligt varm, temperaturmätaren ville inte komma upp i rätt arbetstemperatur.
Detta gjorde att bilen förbrukade mycket bränsle, precis som du beskriver...

Det enda jag gjorde var att byta termostaten, en enkel och billig åtgärd..

Kan vara värt att ta en titt på temperaturmätaren.... når motorn rätt arbetstemperatur efter ca 20min???
av gant73
V850glt skrev:Japp lite mycket tycker jag oxo... Det är ca 1.33 liter milen ju och det drar min i stan med lite o oansvarlig körning och mycket start/stopp.

Jag har en 850GLT aut -95:a och den dricker ca 0,7-0,8 l/milen i snitt på landsväg, har lyckats få ner den till nästan 0.65l/milen.

På motorväg så dricker min ca 0,9 l/milen om man inte kör mer än 120km/h

Jag kan nämna att vid ett tillfälle så hade jag problem med att motorn inte blev tillräckligt varm, temperaturmätaren ville inte komma upp i rätt arbetstemperatur.
Detta gjorde att bilen förbrukade mycket bränsle, precis som du beskriver...

Det enda jag gjorde var att byta termostaten, en enkel och billig åtgärd..

Kan vara värt att ta en titt på temperaturmätaren.... når motorn rätt arbetstemperatur efter ca 20min???

Temperaturmätaren verkar vara okej.
Hur mycket förbrukar din bil om man kör i 120km/h som det är på vissa motorvägar?
Är 1.3l/mil vid blandad körning okej?
Tack på förhand.
Hej
, 1,3 vid blandad körning tycker inte jag e ok. Har åxå en 850 glt 97-a automat, gått ca 28200 mil

. Min drar ca 1,07 blandad körning. Å då gasar ja skapligt me jämna mellanrum. Men mest 50-70 vägar till å från jobbet.
gant73 skrev: Temperaturmätaren verkar vara okej.
Hur mycket förbrukar din bil om man kör i 120km/h som det är på vissa motorvägar?
Är 1.3l/mil vid blandad körning okej?
Tack på förhand.

Som sagt min drar ca: 0,7-0,8 l/milen i snitt på landsväg om jag endast kör landsväg..

Om jag kör på motorväg så drar min ca 0,85-0,9 l/milen om jag inte kör fortare än 120km/h.

Ren stadskörning så drar min ca 1,1-1,2 l/milen och kan mycket väl komma upp i 1,3 om man kör mycket start/stop och gasar en del...

Jag bor i stan och det blir mest stadskörning blandat med motorväg och det jag kan avläsa på mätaren är att den drar ca 1,1 i blandad körning.

1,3 l/milen är lite i överkant tycker jag om du endast kör på landsväg, för blandad körning men ingen omöjlighet.. Allt beror ju på körstil och om du kör mycket stadskörning eller inte... Men om det det är som du säger att du endast kör landsväg så tycker jag att det är lite mycket om du inte kör mycket hårt med bilen..

Som du kanske vet så finns det andra faktorer som kan spela roll som däcktryck, olja mm
av gant73
V850glt skrev:

Som sagt min drar ca: 0,7-0,8 l/milen i snitt på landsväg om jag endast kör landsväg..

Om jag kör på motorväg så drar min ca 0,85-0,9 l/milen om jag inte kör fortare än 120km/h.

Ren stadskörning så drar min ca 1,1-1,2 l/milen och kan mycket väl komma upp i 1,3 om man kör mycket start/stop och gasar en del...

Jag bor i stan och det blir mest stadskörning blandat med motorväg och det jag kan avläsa på mätaren är att den drar ca 1,1 i blandad körning.

1,3 l/milen är lite i överkant tycker jag om du endast kör på landsväg, för blandad körning men ingen omöjlighet.. Allt beror ju på körstil och om du kör mycket stadskörning eller inte... Men om det det är som du säger att du endast kör landsväg så tycker jag att det är lite mycket om du inte kör mycket hårt med bilen..

Som du kanske vet så finns det andra faktorer som kan spela roll som däcktryck, olja mm
Däcktryck och olja är kontrollerad. ECC:n är inställd på 20grader (automatisk). Notera att det är en kombi jag har.
Är 1.3l/mil vid blandad körning acceptabel? Tack på förhand.

Jo jag fick det tipset och har skickat en frå[…]

Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]