Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bernestalenkrantz
Hej, jag har en V70 XC (2002) automat och har ett problem -
Det började för ett drygt år sedan med att när jag gasade från stillastående ex i en korsning så händer inget under ett par sek sedan segdrar den sig upp i normalt läge. Ett annat ex: jag står i en uppförsbacke i en kö och håller foten på bromsen och försöker hålla lite lätt dragläge så händer absolut ingenting när jag gasar, så snart jag släpper på bromsen så segdrar den sig i ngn sec sedan ngt så när normalt. När jag stannar för rödljus så går varvtalet ibland upp till 2000 och sen ner till typ 3-500 och sen stannar motorn, så nu när jag stannar vid rödljus så håller jag både på bromsen och ser till och ha dragläge på ca 1200 varv. Ibland när jag kör sakta och helt släpper på gasen så går varvtalet ner och motorn stannar, det är skitläskigt då bilen rullar men det gått inte att styra bilen, men som sagt det händer bara vid ca 20km.
Emissionslampan lyser, ibland även motorservice! har haft bilen inne två ggr på verkstaden men dom har ingen uppkoppling till Volvos server så dom får inte fram vad felet ligger. Ett förslag dom hade var att det handlade om ngn givare som styr bränsletillförseln men inte helt säkra. Det konstiga är när verkstaden nollställer felkoderna så fungerar bilen som den ska i max 2 dagar sedan återkommer felet.
Hoppas det finns ngn på forumet som kanske vet vad det är för fel.
Användarvisningsbild
av wissel
Svårt att gissa så här direkt men vi kan väl göra det ändå :D
Din V70 har förmodligen ett Gasspjäll som kallas magnetti spaghetti ! ( Magnetti Marelli )
1 Det är känt för att fungera ca 12-15 000 mil sedan börjar det strula, har du ett Boschspjäll så är det roligen inte spjället. Ta en spegel o kolla undersidan på spjället där sitter troligen en vit etikett, = dåliga spjällen..gul etikett = något bättre..
2 Har du aldrig gjort en uppgradering av mjukvaran så kan det vara orsaken till att "dragläget" försvinner vid rödljus osv. Dom hade det från fabrik då helt enkelt friläget gick in vid kortare stopp, när man sedan släpper bromsen o börjar gasa så går växeln i igen ! Dom tog bort den funktionen för dom som uppgradera programvaran i sina bilar.
3 Röda lampan lyser kan kanske vara den berömda Vevhusventilationen som är igensatt. Har du varit noga som fan med oljebyten i korta intervaller och bra olja så är det troligen inte det felet.
4 LMM Luftmassemätaren är också rätt ökänd..göra den riktigt ren kan vara en början..
5 Tändstift o spolar förstås ?? Intervallen där ?
6 Om jag vore i ditt ställe så skulle jag absolut göra en Felkodsavläsning, eljest kan det bli ruggigt dyrt att bara chansa....
7 Har du ingen i din närhet med PPC felkodsläsare ?
Freddie

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]