Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
...är ju alltid spännande. Minns 760:ns B280E "beprövad... god bränsleekonomi"...

Jag tycker den för T6:
V70 T6 AWD (304 hk)
Sexcylindrig 3,0-liters bensinmotor
400 Nm vridmoment redan vid 1 500–4 800 v/min
Variabla ventiltider på insugs- och avgassidan
Sexstegad Geartronic-automatlåda med sportläge

är adekvat, och den för 2,5FT:
V70 2.5FT (231 hk)
Femcylindrig turboladdad Flexifuel-motor
E85 bioetanolbränsle
340 Nm vridmoment vid 1 700-4 800 v/min.
Lättrycksturbo
Finns med sexväxlad manuell växellåda eller sexstegad Geartronic-växellåda

Men känn på den här:
V70 2.0 (145 hk)
Avancerad fyrcylindrig bensinmotor
Överlägsen bränsleekonomi
190 Nm vridmoment vid 4 500 v/min
Enastående flexibilitet under alla förhållanden
Finns med femväxlad manuell växellåda

Det är ju ingenting som stämmer förutom att den har 190Nm och 5-växlad låda... är det inte bättre att vara lite uppriktig.../PH
Ha, ha, perhall - jag döööör :D Har inte tänkt på det när jag läst det tidigare men det är ju skönmålande så det heter duga. Kreativa avdelningen på Volvo har varit framme.

Det som är mest skrattretande är "överlägsen bränsleekonomi" Jag har haft en 2,0F och den drar EXAKT lika mycket som min 2,5FT i blandad körning - 1,2 L etanol per mil eller motsvarande bensin. Jag har mätt under ca 7.000 mil och mätt vid pump. Skulle det vara överlägset. Ja just det den är överlägset högst i klassen för sin motorstorlek ;-)

Gillar "avancerad fyrcylindrig motor" också. Med det måste de mena att den är så avancerad att de inte lyckas få bort ryckningarna vid kallstart trots tre års utvecklingsarbete :-) Förvisso 2,0F men det är ju samma motor.

Nej nu var jag lite elak men skriver man på det sättet om den motorn så får man vänta sig lite mothugg:-)
crumpets skrev:Underbart :lol: Finns det en för 1,6-bensinaren till s40/v50 också? 8)
Klart att det gör:)
V50 1.6 (100 hk)
Högeffektiv fyrcylindrig bensinmotor
Mjuk gång
Snabb respons
Variabelt insug ger högt vridmoment
Låg bränsleförbrukning
Finns med femväxlad manuell växellåda
av Lövet
"Finns med femväxlad manuell växellåda"

Till skillnad från alla konkurrenter med 4-växlad låda då eller? Starkt argument. Verkligen.
Robertson skrev:På tal om specifikationer, hur ser vridmomentskurvan ut för T6?
Den enda T6-graf som finns tillgänglig mig veterligen är för 285-hästaren. Du ser den i diagrammet nedan jämförd med 2,5FT. 305-hästaren skiljer sig nog inte markant mot denna kurva.

Bild
D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]