NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av smicker
Hej,
Jag har ett evigt dunkade från troligtvis mina däck på min V50. Det börjar dunka svagt från start och ökar upp till ungefär 65 km/h då det dunkar som mest. Därefter avtar det och hörs inte alls från runt 75km och uppåt. Det är ett dovt ljud, dunk dunk dunk dunk... Vet inte riktigt hur jag ska beskriva dunket....kanske som att man kör över en skarv mellan två betongplattor i hög hastighet, fast lite svagare ljud än det, dock så tydligt att man retar sig ordentligt på det.
På verkstaden sa dom att det beror på att alla däcken har blivit taggiga. Kan detta stämma. Jag trodde att det blev mer ett väsande konstant oväsen från däcken om dom var taggiga, inte dunk dunk dunk. Har jag fel? Däcken är ju bara ett år gamla (Pirelli P6000). Kan dom bli så dåliga på ett år så att jag nu måste byta dem. Mönsterdjupet på dem är det inget fel på. Hur ser jag om dom blivit taggiga?
Någon mer med detta problem?
Tack
Användarvisningsbild
av opA
Kanske konstigt förslag.. men du har inte möjlighet att prova andra däck ?
Användarvisningsbild
av hozz
Kanske konstigt förslag.. men du har inte möjlighet att prova andra däck ?
Jag tror inte att det kan vara ett dumt förslag. Har läst lite elände om Pirelli, bl.a i Teknikens värld.
av smicker
Jag får försöka ta mig tid att sätta på vinterdäcken och testa. Tidigare har det inte hörts något från vinterdäcken. En liten korrigering till mitt inlägg ovan...dunkljudet försvinner inte vid högre hastigheter märkte jag nu, det blir bara så frekvent att det mer hörs som ett konstant brummande och alltså inte alls lika tydligt som vid 65km/h. Jag hörde ett tips att man kunde känna att "taggiga" däck var mer sträva om man drog handen öven dem från ena hållet än från andra hållet. Detta är dock inget som jag har kunnat känna. Dom känns lika släta åt båda hållen.
Användarvisningsbild
av hollan
kan vara ett hjullager med som är på gång brukar bli ett eunkande ljud i lägre hastigheter
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag hade ett dunkande däck, det var en skada i stålkorden så med tiden blev det en stor bula på däcket,
av smicker
Hej, problemet är löst.
Jag gick till två olika däckfirmor och båda sa att det berodde på att däcken var kass "taggiga". Men som jag skrev innan så trodde jag inte riktigt på dem ändå. Jag satte på vinterdäcken men det lät fortfarande lika dant. Vinterdäcken var dock ganska slitna så jag köpte fyra nya men det lät fortfarande lika dant efteråt...alltså berodde det inte på däcken (sur som f..n på däckfirmorna då det känns som dom inte tog problemet på allvar utan bara ville kränga däck). Åkte in till bilia för att göra en hjulinställning för dom nya däcken (japp, bilia är tusan dom billigaste jag hittat för att göra hjulinställning i Lund-området). Dom sa direkt att jag hade ett otroligt trasigt hjullager. Jag har ju faktiskt uteslutit hjullagret innan pga att jag haft ett dåligt hjullager på en tidigare bil och det lät helt annorlunda. Skeptisk som jag ändå är så gjorde jag inget åt lagret utan åkte och besiktigade bilen dagen efter. När även dom sa att hjullagret var helt slut, och knappt trodde att jag skulle ta mig hem, så åkte jag och bytte lagret. Problem solved...nu är bilen tyst och fin igen :-).

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]