Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vägkung
Ja, är det så??
Jag ska montera ett drag på min V70 06:a, och jag undrar om det blir någon höjning av skatten då?? I så fall, är det någon som vet hur mycket mer det blir.
av inkognito
Förut har man ju gått upp en skatteklass, borde väl gå att läsa på transportstyrelsen
Detta har jag inte hört innan. Nu beskattas bilarna främst efter koldioxidutsläpp. Mer utsläpp=högre skatt. Sedan beskattas dieselbilarna ännu hårdare av "nötterna" i Sveriges regering som tydligen hatar dieselbilar. Dock har väl detta blivit något bättre.
På en helfordonsgodkänd bil ändras inte skatten vid montering av dragkrok. Detta eftersom tjänstevikten inte ändras - vilken är den vikt som skatten baseras på.
Så du kan med andra ord montera draget, och åka och besikta det, utan att behöva få dyrare vägskatt!
Användarvisningsbild
av Kaxe
Monterade på krok i Juni i år och fick skatten i augusti, ingen skillnad , samma skatt som tidigare.
av vägkung
Såna här svar tycker man om :D :D - Quote "Monterade på krok i Juni i år och fick skatten i augusti, ingen skillnad , samma skatt som tidigare"
Kort och konsist, så ska ett forum fungera.
av LaRy
Om jag inte minns helt fel från förr i tiden så baserade vägskatten enbart på vikt. Skatten höjdes på varje påbörjat hundratal kilo. Då läste man i typintyget att bilen vägde exempelvis 1360kg, draget vägde enligt spec 60kg, 1360 + 60 = 1420kg, d.v.s. påbörjat nytt hundratal kilo. Hade man tur passerade man ej en 100kg gräns.
Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]