Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad kommer du rösta på?

Vänsterpartiet
2
2%
Socialdemokraterna
11
12%
Miljöpartiet
2
2%
Centerpartiet
2
2%
Kristdemokraterna
5
6%
Folkpartiet
5
6%
Moderaterna
33
37%
Piratpartiet
6
7%
Sverigedemokraterna
17
19%
Övriga
Inga röster
0%
Vet inte
6
7%
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Vånda! Vem vinner valet? Vi vill veta. Varje valundersökning verkar väldigt värdefull.

Vakna valarbetare vässar vapnen. Viktigt vurma värdig vård. Väcker valmanifest vårkänslor? Växande välstånd värnar välfärden. Valfrihet välbekant villkor.

Villrådiga väljare väntas välja vilt. Vänsterpartiet vs. vårdnadsbidraget? Vandrarkängorna vittrar vågmästarrollen. Viss vattendelare vore: våga vägra villa, Volvo, vovve! Världsomspännande välvilja vägleder valresultatet. Vinden vajar vimplarna. Vilken valrörelse.

Världskartan vrids valnatten, vilket valvakan visar. Varning! Var varsam vid valutgången. Viska. Värdera valutakursen. Vaka varandras vinsthemtagningar.

Välmenande,
Viktor Vandelin, vaktmästare, Vuollerim
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Alliansen vinner ju. Så jag undrar en sak. Om dom TROTS allt väljer att samarbeta med SD för att få majoritet (valet är nte över när jag skriver, dom kanske får majoritet ändå) hur ser ni på det? Alternativt att dom slår ihop sig med MP för att få flera mandat, hur går tankarna då?

Man får gratulera iaf, för mig de fyran åren som gått har jag inte blivit så ekonomisk misshandlad, förutom bensin och läkarkostnader (regelbundna blodprover) men det är ju bara småsaker. Tror det är annorlunda om man är "äldre" (jag är 20 år). Yttre påtryck och att jag är lite miljömänniska fick mig att rösta på Rödgröna.. :-)-)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Alliansen får igenom viktiga saker som budget i alla fall. SD + R/G går ju inte ihop om en egen budget.

Kuriosa: Mitt valdistrikt har 17.1% Miljöpartister - det ni! Parkera inte i mina kvarter med V8 och SUV:ar. :lol:
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hhm.... efter att ha sett (SVT) hur herr Reinfeldt kategoriskt nekar till att under några som helst omständigheter samarbeta med SD.... utan upprepar ...som ett mantra...att det är Miljöpartiet som gäller.....samma MP som vill höja drivmedelspriserna till 25kr/l.... Wetterstrand svarar att hon ser det som uteslutet att de skulle kunna ha något som helst samarbete med Moderaterna....

Vem av dem tror ni kommer att ge sig först?

Problemet för M är att de är neurotiskt rädda att överhuvudtaget ta i Flyktingpolitiken...man väljer hellre att försöka stoppa huvudet i sanden & när man som nu motvilligt tvingas till ett svar....visar man vilja att samarbeta med ett miljöfanatiskt parti vars väljarbas med stor majoritet utgörs av vänstermänniskor/kommunister.

Ja ja...skall bli intressant att följa detta & se hur det går.....
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Wetterstrand sade just på eftersnack att "Hur skall jag kunna se mina väljare i ögonen om vi börjar samarbeta med Moderaterna?"
Konstigt att Reinfeldt inte har samma lojalitet & insikt gentemot sina väljare...... röstar man på Moderaterna så inte f-n gör man det för att de skall samarbeta med Miljöpartiet....
av matzen10
Alliansen blev största block. De tänker inte luta sig tebax på SD i någon fråga/omröstning, sa Reinfeldt.
Miljöpartiet tänker inte fungera som stödparti åt Alliansen, enligt Maria W.

Alltså kommer Alliansen få oerhört svårt i många voteringar i riksdagen..
Summa = parlamentarisk härdsmälta = utlysning till omval.

Alternativ 1: Alliansen lutar sig tebax på SD och får därmed en majoritet i praktiken. Men SD kommer kräva något tillbaka förstås. Eftersom detta är uteslutet så är detta alternativ minst troligt.

Alternativ 2: Miljöpartiet tänker om och samarbetar med Alliansen. Detta eftersom (andra än Maria W) i MP förstår att de kommer bli dumpade av ( S ) inför nästa val i alla fall. Eftersom ( S ) gjorde ett så katastrofalt uselt val så kommer man bryta den rödgröna enigheten för att åter bli ett enhetligt och trovärdigt parti och därmed få tillbaka en hel del av forna väljare. Alltså ligger det i MP:s intresse att börja samarbeta med Alliansen nu. MP skulle i så fall bli näst största parti inom Alliansen. Kostnad för Alliansen: Minst Miljöministerposten men även kanske Energiministerposten eller Infrastrukturministerposten, till MP.

Själv tror jag att stoltheten och tydligheten väger tyngst hos Alliansen och därför blir det nyval framför vattniga kompromisser åt vänsterfalangen.
Utlysning om nyval senast 15/10?

---> Matz
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 49

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]