- sön 19 sep 2010, 00:27
#447044
Jag har ju tjatat i att antal trådar om att nya volvobilar är tunga, till och med mycket tyngre än vad volvo uppger. Och att detta ger sämre acc 0-100, inte beroende på motorstyrka utan beroende på vikt.
Flera har idiotförklarat mig och hävdat att volvo inte alls är tunga utan det beror på att Volvos motorer ligger efter.
Nu såg jag att volvo själva har uppdaterat vikterna på hemsidan, upp mot +150 kg tyngre helt plöstslig. Tex.
XC60 D5 AWD = 1921 kg
XC70 D5 AWD = 1932 kg
V70 D5 AWD = 1916 kg
V70 T6 AWD = 1944 kg
Mitt regbevis säger nästan 150 kg mindre tex. Teknikens värld väger ju testbilarna på kalibrerad våg och verkar alltså haft rätt hela tiden.
Det räcker alltså att man väljer till några småsaker på utrustingslistan så trillar man över 2 ton innan man ens har någon passagerare eller bagage lastat. Klart det slår på acc-tiderna.
Nästa steg är nog inte så mycket att putsa på motorerna utan välja lite lättare material i bygget kanske.
Flera har idiotförklarat mig och hävdat att volvo inte alls är tunga utan det beror på att Volvos motorer ligger efter.
Nu såg jag att volvo själva har uppdaterat vikterna på hemsidan, upp mot +150 kg tyngre helt plöstslig. Tex.
XC60 D5 AWD = 1921 kg
XC70 D5 AWD = 1932 kg
V70 D5 AWD = 1916 kg
V70 T6 AWD = 1944 kg
Mitt regbevis säger nästan 150 kg mindre tex. Teknikens värld väger ju testbilarna på kalibrerad våg och verkar alltså haft rätt hela tiden.
Det räcker alltså att man väljer till några småsaker på utrustingslistan så trillar man över 2 ton innan man ens har någon passagerare eller bagage lastat. Klart det slår på acc-tiderna.
Nästa steg är nog inte så mycket att putsa på motorerna utan välja lite lättare material i bygget kanske.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.