nolimits skrev:Guligan skrev:StringerBell skrev:Jämfört med t.ex. D5:an och Audis femma från 80-talet tycker jag inte att volvos bensinfemmor har ett karaktäristiskt ljud. Inget negativt i sig.
Nej, det är lite mer nedtonat nu. Tänk när 850 GLT presenterades hösten 1991, motorljudet var en sensation!
Precis, var nog många som satte kaffet i halsen under denna tid och snabbt skaffade en Volvo som bröt mot allt vad folk tidigare fått för sig om detta bilmärke. Däremot så påstår ju bilvärlden att man går mot färre cylindrar där trecylindriga motorer med effektiv turbomatning för att ge vettig effekt sam lite bränslförbrukning är framtiden.Vi får väl vänta och se.
Stämmer! Hela Europas bilindustri filar ju på småmotorer på en bra bit under två liter (i samtliga fall med turbo eller kompressor eller både och) och v-sexor och V8:or kommer bli mer och mer ovanliga pga för mycket mekaniskt motstånd. Sugmotorn tror jag snart är ett minne blott. Har för mig att mecedes helt övergett dem till förmån för turbomotorer.
På lastbilssidan är det samma sak med Scanias V8:a. Den kommer att få tuffare och tuffare att klara av avgaskraven. Inte helt lätt när du har fler rörliga delar jämfört med en radsexa som de flesta lastbilskonkurrenterna har och konkurrensen handlar om en procent hit eller dit i förbrukning.
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson