Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av execexec
Tja

jag ska byta främre länkarm på en volvo 850 glt 97.

jag har pallar upp bilen fram och lossat på den mutter som "stryper" länkarmens huvud. Bulten går dock inte att få ur hur mycket man är skruvar på den.

vidare så har jag special verktyget som behövs för att få isär länkarmen. det har jag bankat in så långt det går utan att länkarmen släpper. har även testat att banka in en kil som man använder till vedklyvningen en rejäl bit utan att den släpper.

några tips? nått jag glömt lossa på innan jag börjar banka in mina verktyg?
av jims
Skruva av mutten, sen ska de bara vara att trycka ut bulten har jag för mig, tror inte att den var skruvad.

Du kommer inte få lös spindelleden utan att ta ut bulten då den sitter i en skåra som stoppar.
Användarvisningsbild
av V850glt
Jag använde inte mig av några specialverktyg, lite spärrnycklar och vanliga blocknycklar, när jag bytte länkarmen på båda sidorna på min.. Jag fick dock ta till en kofot och bända lite för att få loss kulan..

I ditt fall så skulle jag nog slå tillbaka bulten en bit och sen slå ut den med ett don och en stor hammare från motsatt håll... Kan kanske hjälpa i fall du bänder lite bakom skivan (vid kulan) eller trycker lite på skivan samtidigt som du försöker få ut bulten. Det blir ett visst tryck på bulten när du lossat de andra två bultarna på motsatt sida..
av execexec
tack för svaren

en kunnig granne kom förbi.

jag fick inte ut den utan att slå ut bulten. den låser fast länkarmen.

nu kan jag dock inte få in den nya.

några tips?

just nu har jag tryckt upp länkarmen med en domkraft. så att den trycker in den i hålet underifrån. den ger dock inte med sig.
Användarvisningsbild
av ketto
har du kollat så spåret hamnar rätt vid spindeln?

Bara kolla genom hålet så ser du att skåran hamnar rätt!

Min svärfar lyckades me bedriften att sätta den fel! Han hade inte tryckt upp kulan tillräckligt genom hålet!

Så de slutade me att drivaxeln hoppade ur och länkarmen lossnade från hålet när han skulle backa upp på min uppfart! Där stod han sen me vänster hjul 90 grader ut typ! Bara pilla ihop drivaxeln igen och dit me kulan så den hamnade rätt i hålet! Tror inte han gör om misstaget igen! :lol:

Tack och lov hände de när han backade!
av execexec
det är ju det där man är rädd för när man mekar själv. att något går åt helvete och att bilen ställer sig på backen utan hjul.

jag fick in länkarmen. jag ruckade lite fram och tillbaka och den gick in väldigt lätt. den måste stått lite snett när jag försökte få in den förut.

tack för alla snabba svar.

exec

Du har väl inte råkat bocka ur rutan f&[…]

Bagagelucka stänger hårt

Ja, det känns ju som ett bättre / rimlig[…]

Hej! Jag har en V90CC 2019 och den nollställe[…]

Jo jag fick det tipset och har skickat en frå[…]