Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo_c70
När tänker Volvo följa Opel samt en del Koreanska bilars garantier. Är kvaliteten så mycket bättre på dessa bilmärken?? Borde inte Volvo ha samma garantier på sina bilar. Leasingbilarna får 3 års nybilsgaranti. Skulle vara av stort intresse att följa er volvoägares uppfattning. Maila till volvo och begär 5 års garanti.Länk [email protected]
Användarvisningsbild
av CarMan
Nu kan jag inte alla bilmärkens garantier utantill. men dom flästa långa garantier har en mil begränsning, så dom är inte så bra som det låter. sen finns ibland delar som inte omfatas av garantin m.m.

Men den stora grejen som jag märkt är att folk som köper en bil för 150 000:- inte andvänder garantin på samma sätt som dom som köpt en bil för 400 +
Det kanske blir fördyrt att förlänga garantin o samtidigt hålla samma nivå som idag?
Användarvisningsbild
av Funk
Med risk för att låta cynisk... Volvo kommer bara att göra det när man måste, eller när man tjänar pengar på det.
Opel har inte infört 5 års garanti på den nordiska marknaden för att deras bilar blivit bättre utan för att dom är på väg att försvinna från marknaden. Opel konkurerar idag med t.ex KIA i större utsträckning än premiummärkena man gjorde tidigare. Då är man tvungen att ta till samma metoder som som gjort för att plocka eller behålla marknadsandelar.
Ingen väljer väl bort Audi/Mercedes/Volvo/BMW med flera till förmån för en KIA på grund av garantin så i den jämförelsen spelar garantitidens längd ingen roll...
Skulle tyskarna däremot förlänga sina garantier generellt så händer det troligen något.

/Thomas
av Steff 99
Funk skrev:Med risk för att låta cynisk... Volvo kommer bara att göra det när man måste, eller när man tjänar pengar på det.
Opel har inte infört 5 års garanti på den nordiska marknaden för att deras bilar blivit bättre utan för att dom är på väg att försvinna från marknaden. Opel konkurerar idag med t.ex KIA i större utsträckning än premiummärkena man gjorde tidigare. Då är man tvungen att ta till samma metoder som som gjort för att plocka eller behålla marknadsandelar.
Ingen väljer väl bort Audi/Mercedes/Volvo/BMW med flera till förmån för en KIA på grund av garantin så i den jämförelsen spelar garantitidens längd ingen roll...
Skulle tyskarna däremot förlänga sina garantier generellt så händer det troligen något.

/Thomas
Kia är inte konkurrent till tyska premiummärken, så därför kommer de sk premiummärkena inte att utöka garantin pga av detta.
Däremot har många 3 års garanti i USA och det är enkelt att köpa till ytterligare år, Volvo har haft långa garantier i USA även BMW har det.
I Tyskland kallar Opel sin nya garanti "livstidsgaranti" för att ta tillbaka marknadsandelar, det kan bidraga till att fler följer efter , något som kanske sprider sig även till Sverige om vi konsumenter börja välja bil efter garantilängd.
Användarvisningsbild
av nolimits
volvo_c70 skrev:När tänker Volvo följa Opel samt en del Koreanska bilars garantier. Är kvaliteten så mycket bättre på dessa bilmärken?? Borde inte Volvo ha samma garantier på sina bilar. Leasingbilarna får 3 års nybilsgaranti. Skulle vara av stort intresse att följa er volvoägares uppfattning. Maila till volvo och begär 5 års garanti.Länk [email protected]
Man kan ju ha hur många års garanti som helst om man sedan skiter i att ta denna garanti på allvar vilket många fordonstillverkare visat under årens lopp.Kom att tänka på den berömda rostskyddsgarantin som en del bilägare fortfarande överraskas av då och då när de fått för sig att vid minsta rost så ska bilen in på översyn.Tyvärr så har ju bla detta visat sig gälla först vid komplett genomrostad plåt.Dvs att det ska ha gått hål rakt igenom plåten innan denna garanti gäller för ett flertal bilmärken.Vad är då vitsen med det hela kan man ju undra !?.Att som t ex Asiataiska bilmärken harkla ur sig både tio och tolv års garanti är ju inga problem om man sedan vänder ut och in på hela garantibegreppet så att den i själva verket blir oandvändbar pga tolkningen av felet när denna garanti väl behöver användas.Måste vara bättre att få en utlovad hjälp med ett fåtal riktiga garantier än en massa drömlöften som inte är surt vatten värt när det väl gäller.Kommer förmodligen alltid att finnas människor som t ex stolt deklarerar att deras bilar har kanske tio års elektronikgaranti där det sedan visar sig att felet på denna elektronik i bilen måste vara översedd en gång i halvåret samt att den bara gäller om man inte gjort minsta lilla åverkan på denna elektronik under dessa tio års tid varken på egen hand eller på bilverkstad.Också en form av garanti men helt värdelös som många andra när det väl är dags att använda den.Trams i korta ordalag med andra ord i fin skrift på ett lika värdlöst garantibevis i dessa fall.
Användarvisningsbild
av volvo_c70
Men frågan är fortfarande, varför ska det finnas fler år med garanti i andra länder för ägare med volvobilar. Sedan kan man alltid finna incitament för kortare garantitid.Tycker att det är fel att resonera på detta sätt. Får man ex.vis problem med framvagnen, motor eller dylikt
så ska inte försäkringen gå in och betala detta !
Användarvisningsbild
av CarMan
Om jag fick välja som konsumen så skulle jag villa ha evig garanti på alla saker jag köper.
Om jag var tillverkare så skulle jag inte vilja ha garanti alls, för det ger mäst pengar!

Så för mig är det inget konstigt att man har så kort garanti som möjligt, (garanti är ju en utgift)
Men man måste ju följa gäande lagar i de länder man säljer, så längden på garanti varierar.
Men måste också klla vad konkurenterna har för vilkor & hacka på dom "trender" som gör att just du får sälja din produkt.

För mig är detta upenbart, så jag förstår inte ens att varför man måste ställa frågan.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Nästan alla nya Volvo är förmånsbilar/leasing så t.ex. en femårsgaranti är meningslös eftersom den inte skulle påverka nybilsförsäljningen.

Hallå! Det där ju motorlampan som lys[…]

Trasig Renault Scenic

Här sitter en toppackning i stål. Vanl[…]

Var lagren bekräftat dåliga eller bytte[…]

Kan vilken verkstad som helst byta tändningsl[…]