Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad kommer du rösta på?

Vänsterpartiet
2
2%
Socialdemokraterna
11
12%
Miljöpartiet
2
2%
Centerpartiet
2
2%
Kristdemokraterna
5
6%
Folkpartiet
5
6%
Moderaterna
33
37%
Piratpartiet
6
7%
Sverigedemokraterna
17
19%
Övriga
Inga röster
0%
Vet inte
6
7%
av *pettson*
andreas_lofgren skrev:Men *pettson, du tycker alltså att man självvalt ska kunna säga upp sig från ett jobb och sedan låta någon annan betala för ens uppehälle?

Säga upp sig gör man när man har ett annat jobb att gå till. Inte annars.
Jag vet ju att du har svårt att förstå mycket av det jag skriver, baserat på tidigare erfarenhet i inläggen.
Men nu fungerar inte landet exakt som i storstockholm, dels ligger inte lönerna som där och dels ligger verkligen inte jobbtätheten som där, det händer saker utanför huvudstaden. Det händer både nu och då att man får ett bra erbjudande, men man måste då bestämma sej NU rakt av. Men starten på jobbet i sej kan ligga en liten bit in i framtiden. Jag vet flera som det blivit så för gällande olika tekniska jobb. Då sker uppsägningen helt frivilligt men ändå är det en omställning. Sen sker det mindre frivilligt desto oftare.
Problemet som uppstår är att du har låt säga 30dagars uppsägningstid på nuvarande jobb, och nya jobbet börjar om 90dagar, nåt som inte är ovanligt, ett glapp på 60dagar uppstår. Din åsikt är alltså att man inte ska kunna säga upp sej och byta jobb. Om man nu inte planerat detta långt i förtid för att spara ihop pengar. Man ska helt enkelt inte ta den chansen till omställning eftersom den inte är djupt planerad. Ett exempel som nyss varit här: Ett företag i stan här ska läggas ned, flera stycken har fått ett erbjudande av en annan arbetsgivare att hoppa över till dom. Beslutet måste tas nu, då det nya företaget måste byggas ut för att nyttja dom nya arbetarna. Nya företaget är litet och dom bygger helt enkelt inte ut om dom inte hittat personal.
Utbyggnaden i det här fallet tog 90 dagar. Man sa upp sej på gamla företaget och dom hade mellan 1 och 2 månaders uppsägningstid innan dom kunde gå hem. Där blev ett glapp mellan 1 och 2 månader för dom, innan dom kunde börja på nya jobbet. Samtliga får inte en enda krona under tiden dom är hemma. Nån tid att lägga undan till en uppsägning fanns inte då företaget presenterade sin nedläggning väldigt sent i processen, ioförsej har du säkert uppfattningen att svenska folket minst ska ha en 90dagars buffert intjänad sittandes på kontot, men så ser inte verkligheten ut och alla har inte möjligheten att hinna tjäna in den, beroende på att alla hushåll kan inte sätta undan minst en lön varje månad. Den som varit på nedläggningsföretaget kortast tid hade varit där två månader. Du menar också att omställningsförsäkringen inte ska kunna nyttjas för just omställning eftersom den inte självfinansieras till 100%, det är att låta *nånannan* betala för ditt uppehälle. Det är alltså bättre att folk inte flyttar på sej, utan stannar tills dom blir uppsagda. Det skulle alltså istället gått till så att dom följt företaget i graven, blivit arbetslösa. SEN bytt företag, om nu det företaget som behövde arbetskraft fortfarande sökte, alla har inte yrkestypen som det skriks efter på marknaden. Om inte så är resultatet att det vore bättre att dom stämplade som vanligt istället för att jobba som dom gör idag. Man ska helt enkelt inte ta arbetschanser om dom inte överlappar varandra, eller så måste man sitta på en hög pengar.
En ypperlig ideologi.. NOT.
Användarvisningsbild
av DogWalker
Fluffen skrev:Ser ut att bli mycket jämnt i år också, helt otroligt att det har svängt så det sista tycker jag. :roll:
Håller med, ofattbart att så många tycks kunna tänka sig att rösta på Mona och Ohly. Typiskt trygghetsnarkomaner, när man ändå borde veta sen tidigare att det inte kommer att bli någon större skillnad med försäkringsregler och liknande. Inte annat än att skatterna kommer att höjas lite och trots detta kommer inte vården, A-kassan bli bättre.
Användarvisningsbild
av Funk
Med absolut största respekt för dina åsikter *pettson* , där jag för övrigt delar flera, så måste jag kommentera detta:
Problemet som uppstår är att du har låt säga 30dagars uppsägningstid på nuvarande jobb, och nya jobbet börjar om 90dagar, nåt som inte är ovanligt, ett glapp på 60dagar uppstår.
Om man säger upp sig så måste man inte gå inom 30 dagar. Vill man inte tala om för sin nuvarande arbetsgivare att man skall sluta så långt innan så kan man ju alltid skriva på det nya kontraktet och sedan meddela sitt beslut 30 dagar innan man vill sluta.

Jobbskatteavdraget har nog lite drygt gått jämnt ut för normal och låginkomsttagare, om man tittar på vad man växlat in det mot. 32% skatt på bilförsäkringen infördes samtidigt med det första avdraget, likaså den ökade avgiften till a-kassan nästan exakt samtidigt. Man lovade innan valet att inte höja bensinskatten, direkt efteråt gjorde man precis tvärtom. Lite ökade egenavgifter i sjuk- och tandvård så är vi nog ganska nära status quo...
Fastighetsskatten som är en av *pettsons* fallgropar är väl egentligen det enda som t.ex jag direkt kan räkna hem. Bor man i storstadsområdena så är det en hel del pengar. Även om mitt hjärta sitter till vänster (bildligt talat) så är detta en skatt som jag aldrig kunnat förlika mig med så där får sittande regering ett av de få positiva omdömena av mig. Jag har liksom aldrig riktigt förstått varför man skall beskatta boendet på det sättet... OK för att man får skatta på vinster, men skatta mer bara för att priserna är högre i regionen man bor i ? Man kan ju liksom inte ha huset i Norrlands inland och pendla till sobbet i storstadsregionerna.

/Thomas
av llesrof
Vänta nu, var inte a-kassan en omställningsförsäkring?
Du måste idag gå direkt ifrån jobb till jobb utan att passera kassan om du själv valt att sluta. Det betyder att kassan är inte till för den som vill byta jobb genom att säga upp sej. Den är bara till för den som blir uppsagd, även om du blir uppsagd är det 7 dagars karens då du börjar ditt nya villkor med 300möjliga stämplingsdagar. Om du inte har deltid, då har du 75dagar på dej. Det betyder att många säger inte upp sej och byter jobb eftersom det kanske glappar 30dagar mellan uppsägning och nya jobbet.
Jo, det är en försäkring om man blir av med jobbet. Väljer man själv att sluta så får man helt enkelt se till att man har ett nytt jobb att gå till eller har pengar sparade. Jag ser inte problemet. Och sju dagars karens, vad är det i samanhanget? Glappar det 30 dagar mellan gamla jobbet och det nya så har man sagt upp sig för tidigt. Alla jag känner som sagt upp sig har gått från jobb A direkt till jobb B, möjligen att de tagit ut lite av innestående semester för att få lite ledigt mellan jobben.

Kan du utveckal det där att man bara har 75 dagar på sig att byta jobb om man jobbar deltid?
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
*pettson* skrev:Den åsikt jag har och har haft är att många skulle se insidan av systemen istället för att ondgöra sej över vad dom tror och tror sej veta om dom från utsidan.
Den som ondgör sig mest är ju du, och du har ju sett systemen från insidan.
Jag behöver inte se någonting, du är min mullvad pettson.
Användarvisningsbild
av Brainy
DogWalker skrev:
Fluffen skrev:Ser ut att bli mycket jämnt i år också, helt otroligt att det har svängt så det sista tycker jag. :roll:
Håller med, ofattbart att så många tycks kunna tänka sig att rösta på Mona och Ohly. Typiskt trygghetsnarkomaner, när man ändå borde veta sen tidigare att det inte kommer att bli någon större skillnad med försäkringsregler och liknande. Inte annat än att skatterna kommer att höjas lite och trots detta kommer inte vården, A-kassan bli bättre.
Njae, läser man mer än rubrikerna så ser man i siffrorna att avståndet krymt men särskilt jämnt är det inte alls, avståndet är fortfarande stort. Det handlar bara om att sälja lösnummer samt möjligtvis få fram att det är viktigt att rösta, din röst kan vara avgörande.

Någon som sett några vallokalsundersökningar ännu?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Men samtidigt så har de gjort de sista undersökningarna i fredags om jag har fattat det rätt och då hade de röd-gröna börjat ta igen på alliansen och om den trenden fortsätter så känns det allt annat än säkert. Jag tar inte ut nått i förskott iallafall...
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
DogWalker skrev:
Varför är det ofattbart, tydligen driver dom bra politik. Jag är definitivt ingen trygghetsnarkoman. Löjligta att skriva så tycker jag. Alla har ju olika värderingar om saker och ting. .

"Sveriges bästa enskilda framgångshistoria just nu, Zlatan Ibrahimovic, kan till exempel aldrig bli svensk, trots att han är född i Malmö. Hans ”attityd”, ”språk”och ”kroppsspråk” gör honom osvensk, enligt Sverigedemokraternas presschef Mattias Karlsson."
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 49
Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Motorn tappar kraft och dör.