Honke skrev:*pettson* skrev:Honke skrev:du fick ju dom som en skattesänkning, men pengarna togs ju nånstans ifrån
Eftersom du säger upp dej själv börjar du med 90dagar straff utan betalning.
Nu får du lägga av med samma svammel hela tiden ang att de pengar man fick mer av jobbskatteavdraget äts upp av andra avgifter. Om det är så för dig är ju tråkigt för dig men jag tror dig inte.
Det är VERKLIGEN INTE så för min del. Ingen på jobbet heller och inte heller för flera andra som skrivit i denna tråden.
Du verkar helt ha uppfattningen att man absolut inte ska behöva jobba utan man ska ha full försörjning av staten i alla lägen oavsett. Hur förklarar du annars ditt ordval STRAFF på 90 dagars karens vid egen uppsägning? Jag är fullt medveten om att det är på det viset och tycker det är helt rimligt!
Är det svammel att vi har en summa pengar inom svenska staten och att den kan prioriteras olika mellan olika utgifter?
Att lägger man pengarna på en sak så får nåt annat mindre eller blir utan?
Du tror mej alltså inte.. Hepp.. det är ju lite sorgligt. Om du kikar ett antal inlägg bakåt så finns mina inkomstposter och utgiftsposter uppräknade. Se vad det blev.
Eftersom jag fick utgiftshöjningarna men inte tog del av några skattesänkningar, så blir det svårt att se det som nåt som gått plus, oavsett vem som utför balansräkningen. Det är väldigt skitsamma så att säga om det är en grön, röd eller blå människa som räknar.
Vänta nu, var inte a-kassan en omställningsförsäkring?
Du måste idag gå direkt ifrån jobb till jobb utan att passera kassan om du själv valt att sluta. Det betyder att kassan är inte till för den som vill byta jobb genom att säga upp sej. Den är bara till för den som blir uppsagd, även om du blir uppsagd är det 7 dagars karens då du börjar ditt nya villkor med 300möjliga stämplingsdagar. Om du inte har deltid, då har du 75dagar på dej. Det betyder att många säger inte upp sej och byter jobb eftersom det kanske glappar 30dagar mellan uppsägning och nya jobbet. Det hämmar omsättningen av jobben. Det är inte så att alla glassar med enorma summor i lön för att sätta undan, det är inte heller så att alla tankar om uppsägning kommer som en lång tids planering. Oavsett hur planeringen ser ut innan du slutar har du iallafall 90 dagar.
Var du fått uppfattningen om att man ska bli försörjd av staten vet jag inte, men det är inte jag som haft den åsikten iallafall.
Den åsikt jag har och har haft är att många skulle se insidan av systemen istället för att ondgöra sej över vad dom tror och tror sej veta om dom från utsidan.
Detsamma att dom borde få träffa folket på insidan istället för att tro sej veta från utsidan.
Mitt ordval STRAFF är för att den benämns som straff både på Arbetsförmedlingen, hos min lokala arbetslöshetskassa eller för den delen hos mitt lokala fack. Även i varenda mun jag kan komma på.
Eller ja, jag vet ju inte vart du bor, om ni är finare än andra så alla i din omgivning är strikta och låssas som att karens är en form av värdig blank obetald tid bara som ska passeras?
Men är den ett straff? Jag tycker det helt personligen utan tvekan. Just av skälen som handlar om att byta jobb, som jag skrev innan här ovan.