Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad kommer du rösta på?

Vänsterpartiet
2
2%
Socialdemokraterna
11
12%
Miljöpartiet
2
2%
Centerpartiet
2
2%
Kristdemokraterna
5
6%
Folkpartiet
5
6%
Moderaterna
33
37%
Piratpartiet
6
7%
Sverigedemokraterna
17
19%
Övriga
Inga röster
0%
Vet inte
6
7%
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
jojjeblom skrev:Lit ot men varför kan man ännu inte i dessa tider internetrösta?

Funkar ju hur bra som helst att deklarera mm över internet :???: .
Det är för det ska va hemligt vad du röstar på, så du inte blir satt i fängelse om du röstar "fel"...
Användarvisningsbild
av camaro69
Socialdemokraternas förre partiledare GP känns som en riktig arbetare som sliter hårt med sin lilla gård på 300 hektar.
Det är tungt att få in alla kossor i ladugården så han har knappt tid att hjälpa till i valrörelsen.

Heder åt en riktig arbetare. :wink:
Användarvisningsbild
av jojjeblom
torbjorn_75 skrev:
jojjeblom skrev:Lit ot men varför kan man ännu inte i dessa tider internetrösta?

Funkar ju hur bra som helst att deklarera mm över internet :???: .
Det är för det ska va hemligt vad du röstar på, så du inte blir satt i fängelse om du röstar "fel"...
Jo iof men det borde gå och fixa så att det är hemligt ändå, tänk så många fler som skulle rösta om det var så här (tror jag iaf) :)
Användarvisningsbild
av Bosa
torbjorn_75 skrev:Det är för det ska va hemligt vad du röstar på, så du inte blir satt i fängelse om du röstar "fel"...
Äh, en foliehatt så är man ju säker. :D
Användarvisningsbild
av DogWalker
camaro69 skrev:Socialdemokraternas förre partiledare GP känns som en riktig arbetare som sliter hårt med sin lilla gård på 300 hektar.
Det är tungt att få in alla kossor i ladugården så han har knappt tid att hjälpa till i valrörelsen.

Heder åt en riktig arbetare. :wink:
Haha, ja han hade ju inte tid att hjälpa Mona för korna skulle in.. :lol: Men va fan, ko som ko kan man ju tycka kanske.

Hur som helst..Tack Göran.
av llesrof
torbjorn_75 skrev:
mrEasywin skrev:Jämfört med Skandinavien har de rika lågskatteländerna:
Högre fattigdom
Mycket högre barnfattigdom
Mycket större ekonomisk ojämlikhet
Mycket högre spädbarnsdödlighet
Danmark har högst skattetryck med 48,3 %, spädbarnsdödlighet där är 4,34 per 1000 ungar, enligt CIA world factbook. Japan, Sydkorea & Schweiz har alla låga skatter (< 30 %) & lägre spädbarnsdödlighet än Danmark, så det stämmer ju inte det du säger (2,79, 4,26 resp. 4,18). Fy skäms.

Fattigdom beror på hur man mäter (absolut / relativ), så det kan man säga lite vad man vill om.
He he he... CIA World Fact Book: http://www.llesrof.se/musik/Facts%20of%20Sweden.mp3
Användarvisningsbild
av Variosboy
torbjorn_75 skrev:
Variosboy skrev:Så du menar att jag är egoistisk för att jag, som har ett jobb är frisk, vill dela med mig av mina pengar till de som inte är lika lyckligt lottade??

Får inte riktigt ihop ditt resonemang!
Men du är medveten om att det mesta du betalar i skatt kommer tillbaka till dig själv som en gummiboll? Låt mig citera SCB 2005, Nästan hälften av skatten är årlig rundgång:

"Genomsnittssvensken betalar 6,8 miljoner i direkta och indirekta skatter under sin livstid. Omkring 45 procent får han eller hon tillbaka redan samma år som skatten betalades. Ytterligare 38 procent får han eller hon tillbaka vid någon annan tidpunkt under livscykeln. Bara 18 procent omfördelas till andra individer."

Varför tror du socialdemokrater tycker 82 % skall gå tillbaka till dom själva och endast 18 % till mindre lyckligt lottade... & vad är det som är så nobelt med det...
Varför svarar du inte på min fråga? Är jag ego om jag vill dela med mig? Svara på det!
Användarvisningsbild
av mrEasywin
torbjorn_75 skrev:
mrEasywin skrev:Jämfört med Skandinavien har de rika lågskatteländerna:
Högre fattigdom
Mycket högre barnfattigdom
Mycket större ekonomisk ojämlikhet
Mycket högre spädbarnsdödlighet
Danmark har högst skattetryck med 48,3 %, spädbarnsdödlighet där är 4,34 per 1000 ungar, enligt CIA world factbook. Japan, Sydkorea & Schweiz har alla låga skatter (< 30 %) & lägre spädbarnsdödlighet än Danmark, så det stämmer ju inte det du säger (2,79, 4,26 resp. 4,18). Fy skäms.

Fattigdom beror på hur man mäter (absolut / relativ), så det kan man säga lite vad man vill om.
Fy skäms, och fy skäms...kontrollera på OECD:s site med senaste informationen(2008) och läs följande(vi tar även med de angloamerikanska lågskatteländerna för att vidga våra vyer):
Sverige: 2,5
Finland: 2,6
Japan: 2,6
Norge: 2,7
Danmark: 4,0
Schweiz: 4,0
Australien: 4,1
Korea: 4,1(2006)
UK: 4,7
Nya Zeeland: 4,9
USA: 6,7(2006)
...så visst, du har rätt Japan är ett undantag. I övrigt ligger högskatteländerna rätt bra till...(Notera dock att Korea och USA har äldre data.)
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Variosboy skrev:Varför svarar du inte på min fråga? Är jag ego om jag vill dela med mig? Svara på det!
Om du vill dela med dig 18 % och behålla 82 % själv, så är du väl ett ego till 82 % och altruist till 18 %...
Hoppas det var tydligt svar. :)
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
mrEasywin skrev:...kontrollera på OECD:s site med senaste informationen(2008) och läs följande [...]
Jag hittade följande kommentar på en blogg, jag vet inte om det stämmer, men man gör nog klokt i att ta sån här statistik med en nypa salt rent generellt. Det finns lögn, förbannad lögn och så finns det statistik va de någon som sa...

"En annan faktor som håller nere den svenska statistiska spädbarnsdödligheten är att Sverige i strid mot WHO:s rekommendationer enbart räknar med barn som fötts från och med 28:e graviditetsveckan, medan man i de flesta andra länder även räknar med barn som fötts i 22-27:e graviditetsveckan. Då för tidigt födda barn har en klart högre dödlighet och då skillnaderna mellan länderna handlar om promillen eller tiondelar av promillen så innebär denna skillnad mellan länderna i definition en avgörande skillnad i rankingen över barnadödlighet. "

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/p ... =19.540455
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 49

Är det jobbigt att bli rättad nä[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]