Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad kommer du rösta på?

Vänsterpartiet
2
2%
Socialdemokraterna
11
12%
Miljöpartiet
2
2%
Centerpartiet
2
2%
Kristdemokraterna
5
6%
Folkpartiet
5
6%
Moderaterna
33
37%
Piratpartiet
6
7%
Sverigedemokraterna
17
19%
Övriga
Inga röster
0%
Vet inte
6
7%
av Lövet
Jobbskatteavdraget är LÄGRE för höginkomsttagare. Inte tvärtom. Gud var svårt det är för vissa att fatta.
http://www.jobbskatteavdrag.se
Användarvisningsbild
av vetten
Mest bara tjafs blir det med sådana här diskussioner TYVÄR :-O)

Som jag skrev så är allt snack egentligen ointressant efter som vi alla vill åt samma håll.

ELLER ?:-/

Den som vill åt annat håll, ja då tror inte jag att denna människa vill Sverige väl :roll:

Ja ibland kan jag bli lite dryg på sådana här diskussioner ??:-/

Men det kan jag bjuda på :-)-)
Användarvisningsbild
av Guligan
Lite fundersam över valresultatet så här långt på jagrullar.se:
Sverigedemokraterna: 16%
Piratpartiet: 8%
--
Miljöpartiet: 1%
Centern: 1%

Vi är rätt långt från SIFO-undersökningarna i det här forumet... :roll:
Användarvisningsbild
av Guligan
andreas_lofgren skrev:Problemet med Sverigedemokraterna är att de lockar till sig alldeles för många intellektuella kalhyggen:

Ingen midsommar längre pga invandring? Bra slutsats.
Jag vet inte vad jag ska ranka som mest pinsamt: Att tomten tillåts representera sitt parti offentligt eller att SVT spelar in och dessutom sänder skiten...
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
vetten skrev:Som jag skrev så är allt snack egentligen ointressant efter som vi alla vill åt samma håll.

ELLER ?:-/

Den som vill åt annat håll, ja då tror inte jag att denna människa vill Sverige väl :roll:
Nej, vi vill inte alla åt samma håll, kanske alla vill Sverige väl & det bästa osv, men vad menas med det? Exempelvis verkar de flesta vilja ha rättvisa, men definitionen på rättvisa är väldigt olika.

Höger anser att rättvisa är att pengarna går till dom som arbetar ihop dom, för det är dom som förtjänar dom. Vänster anser att rättvisa är att alla ska ha lika mycket pengar, oavsett om man förtjänar dom eller inte, för annars blir det s.k. klyftor i samhället.

Så fördelningspolitiken blir ju väldigt olika, förmögenhetskatt, arvsskatt, gåvoskatt, ja alla skatter & sen har vi hela bidragskarusellen etc - alla förslag på dessa områden blir motsatt varandra, beroende på vilken sida om mittlinjen man står.

Innan nån besserschmidt börjar prata om fattigdom & ättestupa osv. så är det inte så att höger vill ha 0 % skatt bara för detta. Det finns något som heter solidaritet också, och det kan man många gånger tycka är viktigare än rättvisa. Dvs det går alldeles utmärkt att ta ut % i skatt och hjälpa sjuka, svaga & fattiga, trots att det inte nödvändigtvis är rättvist.
Men man behöver kanske inte skicka halva sin inkomst till staten, det är lite för mycket, för så många sjuka & arbetslösa har vi inte.

Här är ett litet citat som speglar vad man kan mena med rättvisa & som vänsterlaget inte brukar hålla med dom (det har jag fiskat upp från citatsidan hos http://www.samuelsiren.com/).
Du kan ju läsa & se vad du tycker, förmodligen låter det antingen bra eller anus, beroende på just dina värderingar & då vet du vilken sida om mittlinjen du skall avlägga din röst imorrn, rent ideologiskt:

"Öppna möjlighetens dörrar för begåvningen och dygden så kommer de att göra sig själva rättvisa, och egendomen faller inte i onda händer. I ett fritt och rättvist samhälle rusar egendomen från de lata och enfaldiga till de flitiga, djärva och ihärdiga." -- Ralph Waldo Emerson (1803-82)
Användarvisningsbild
av Variosboy
andreas_lofgren skrev:Jobbskatteavdraget är LÄGRE för höginkomsttagare. Inte tvärtom. Gud var svårt det är för vissa att fatta.
Jag tror att det är viktigt att skilja på procentuellt lägre. Och att jämföra kronor och ören. Jämför man kronor och ören så blir ju inte avdraget lägre ju mer man tjänar.
Användarvisningsbild
av Variosboy
torbjorn_75 skrev:
Variosboy skrev:Tror att mina möjligheter minskar med pengar i plåmboken, för min tro är att om 100 personer betalar 100 kronor i skatt så får man in mer pengar till hjälp än om 100 personer frivilligt får välja om de vill bidra eller inte. Såvida det inte är dom själva som behöver hjälp..

Vad skulle straffet vara? Att ge egona bra vård billigare genom att vi alla hjälps åt att betala osv osv..
Nu pratar du om tvång, jag pratade om möjligheter...
Det blir säkert mer pengar, men du blir ju låst till vad de andra 99 anser att pengarna ska gå till. Det står inte särskilt högt på socialdemokraternas agenda att hjälpa folk som svälter i Afrika, till exempel.

Visst kan du samla ihop en massa pengar tillsammans med dina s-gelikar för att ni ska ge er själva sjukvård när ni blir sjuka, förskola till era barn, pension när ni blir gamla osv osv.. men det är väl för ni tycker det blir bäst för er själva i så fall, trygghet osv.
Det är ett rent egoistiskt motiv. Fast det sade du att du var emot.
Så du menar att jag är egoistisk för att jag, som har ett jobb är frisk, vill dela med mig av mina pengar till de som inte är lika lyckligt lottade??

Får inte riktigt ihop ditt resonemang!
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Lit ot men varför kan man ännu inte i dessa tider internetrösta?

Funkar ju hur bra som helst att deklarera mm över internet :???: .
Användarvisningsbild
av DogWalker
Variosboy skrev:
andreas_lofgren skrev:Jobbskatteavdraget är LÄGRE för höginkomsttagare. Inte tvärtom. Gud var svårt det är för vissa att fatta.
Jag tror att det är viktigt att skilja på procentuellt lägre. Och att jämföra kronor och ören. Jämför man kronor och ören så blir ju inte avdraget lägre ju mer man tjänar.
Maxbeloppet på jobbskatteavdraget är 1756kr/mån, och det taket når man vid 28 000kr/mån.

Det innebär att om du tjänar 28 000kr/mån så får du lika mycket som den person som tjänar 29 000, 50 000,
300 000 000kr/mån. Det finns alltså ett tak, och visst om man som mig nu tjänar kring 23 000kr/mån och får 1556kr/mån så har "de rika" fått hela 200kr/mån mer än mig.
Ja, det är ju hemskt orättvist.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ska ... eavdraget/

:D
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Variosboy skrev:Så du menar att jag är egoistisk för att jag, som har ett jobb är frisk, vill dela med mig av mina pengar till de som inte är lika lyckligt lottade??

Får inte riktigt ihop ditt resonemang!
Men du är medveten om att det mesta du betalar i skatt kommer tillbaka till dig själv som en gummiboll? Låt mig citera SCB 2005, Nästan hälften av skatten är årlig rundgång:

"Genomsnittssvensken betalar 6,8 miljoner i direkta och indirekta skatter under sin livstid. Omkring 45 procent får han eller hon tillbaka redan samma år som skatten betalades. Ytterligare 38 procent får han eller hon tillbaka vid någon annan tidpunkt under livscykeln. Bara 18 procent omfördelas till andra individer."

Varför tror du socialdemokrater tycker 82 % skall gå tillbaka till dom själva och endast 18 % till mindre lyckligt lottade... & vad är det som är så nobelt med det...
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 49
Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul