Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hippoo
Abslampan tändes strax efter start och det kom nåt konstigt ljud från bilen, och pedalen durrade en stund, men efter bara ett par hundra meter, så slutade durrandet och pedalen blev som vanligt, men Abslampan lyser konstant. Kollade fel koder och det visade 1-4-2. tidigare så har det hänt att Abslampan lyst vid start och då har varken blinkers eller halvljus fungerat, men om man bara stannar och stänger av bilen så har lampan oftast slocknat. Men idag så var det alltså nåt missljud och pedalen var konstig.
Snälla hjälp vad är det som händer.
Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av nolimits
ABS systemet ger till slut upp och då inträffar en egendomlig och okontrollerad bromsning samt vibrationer i bromspedalen vid minsta tryck som många gånger kan upplevas som betydligt mer nervöst än när ABS systemet är helt urkopplat eller för den delen fungerar.Ibland men sällan räcker det med en rengöring men oftast blir det till att byta ut de gamla delarna.Allt är relativt beroende på bilens ålder, värde och skick där vissa väljer att renovera dessa ABS system och andra inte.Själv tog jag bort säkringen till ABS systemet och monterade bort lampan vid detta bromsuppträdande på min 850 -92 och slipper nu en kostnad för en tjugo år gammal bil som närmar sig bilens totala värde.Plus att jag fick en bromspedal som inte störtdök eller vibrerade konstant vid minsta inbromsning.Både enerverande och säkert också farligt när jag upplevde att bilens totala bromssträcka vid dessa fall ökade.Systemet klarar enligt Svensk Bilprovning inte med hela bilens livslängd viket de gjorde på min gamla Ford Scorpio som annars hade mängder av fel.Förvånande att Volvo inte löst detta bättre.Var du väljer att lägga dina pengar är naturligtvis upp till dig.
av *pettson*
Största delen till all nervositet gällande ABS system och feta kostnader är tyvärr okunskap dels ifrån verkstäder men även ibland hos självmekaren.
Om bilens pedal darrar när du bromsar så gör systemet sitt jobb. Det är alltså helt. MEN systemet tror ju att ett hjul låser och det släpper då trycket. Du får den bromssträcka som skulle råda om det vore blankis, med andra ord lång... bromsträcka. Det är inte nåt systemfel, det är helt korrekt agerat och så agerar ALLA system, nåt intelligent system som kan läsa ut om nåt mekaniskt jävlas med dej existerar inte.
Det som händer är att tandkransarna rostar sönder eller spricker på drivknutarna, läsningen stannar under färd och vips är ju det hjulet låst i systemets ögon. Kransen ger ju inte puls, den står alltså stilla. Jag vet att bilprovningen har mycket åsikter om saker, tyvärr verkar dom inte orka sätta sej in i nåt utan dom bestämmer sej för nåt och sen är det så. Dom har till exempel inte uppdaterat sina regler om ABS systemet sen det lanserades på bilar..
Om man anser att 350-400 kronor för en krans är bilens halva värde, ja då får man kanske sälja av bilen istället, då är man rejält på kanten till budget. Är det så att man känner att man har budget och vill slippa böket med att byta tandkrans. Det är så att ibland är knuten så rostig och ful att det är svårt att få dit en ny krans. Då inhandlar man istället en ny knut på till exempel biltema. Den är komplett med tandkrans för småpengar. Bara att byta, nolla felkod och ut och köra.

Att ha fått felkod 1-4-2 innebär att bromskontakten gett upp.... Eftersom den inte markerar att du rört pedalen stängs systemet av och lampan tänds.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av hippoo
Jag funderade i natt på vad som kunde vara fel, det lät som om kontroll grejen absen gör vid ca 25km/h hade fått frispel, med nåt missljud och en konstig pedal
Sen fel koden 1-4-2, jag vet ju fortfarande inte vad som kan vara fel. Mer än vad som står i reparationshandboken, vad betyder fel koden egentligen?
Skulle det kunna vara en Abskrans? Svårt,dyrt att byta, jag är nämligen inte så duktig på att skruva.
Tacksam för alla tips
av hippoo
Byte av den kransen, ok, sitter det en sån krans på yttre drivknuten? Om man byter hela den så kanske det är löst! Fattar inte riktigt vad den kransen har med självkollen att göra, är det så att det blir fel på kollen om kransen är kass? För detta inträffar ju bara när absen testar sig själv vid ca 25km/h. Sen det viktigaste av allt törs man köra lite med bilen ändå???
av *pettson*
hippoo skrev:Byte av den kransen, ok, sitter det en sån krans på yttre drivknuten? Om man byter hela den så kanske det är löst! Fattar inte riktigt vad den kransen har med självkollen att göra, är det så att det blir fel på kollen om kransen är kass? För detta inträffar ju bara när absen testar sig själv vid ca 25km/h. Sen det viktigaste av allt törs man köra lite med bilen ändå???
Är det inte dags att du rannsakar dej själv nu.. Det börjar virra iväg en hel del.
Börja med att skriva ned om du har upplevt ett problem med din bil eller inte.
Skriv sen ned TYDLIGT hur ditt fel upplevs av dej själv, inte av frun, eller grannen eller andra.
Skriv inga tankar om vad du tror om orsaken.
Om du har frågor hur nåt fungerar så fråga. Skriv ned dina frågor i punktform så ska bland annat jag försöka bena ut dina frågetecken.
Du bör också passera nånstans och köpa en verkstadshandbok för att få grundläggande kunskap om bilen. Såpass grundläggande att du kan göra mindre reparationer själv. Har du inte en aning om hur nåt fungerar lär du aldrig kunna felsöka det. Har du inte den kunskapen om vad problemet är kan du inte heller veta vad du ska åtgärda och varför du ska åtgärda det.
Om du vill snåla och ladda ned den så ber jag dej att skriva ut den och sätta den i en pärm som är bläddringsbar. Ha pärmen tillgänglig ifall vi vill referera till nånting i boken. På så sätt kan du själv kika och förstå.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Rätt säker på att såna svar avskräcker folk från att fråga. Ska man kunna sin bil innan och utan innan man törs fråga? Varför isåfall ett forum? Varför ska man skämmas för att man vill fixa ett fel utan att lära sig hur hela sin bil fungerar? Rätt säker på att Pettson kommer läxa upp mig om att man inte ska ge sig på saker utan att man vet osv.. Men vissa saker kan väl fixas utan doktorrand i bilteknik?
av *pettson*
ÄRRet skrev:Rätt säker på att såna svar avskräcker folk från att fråga. Ska man kunna sin bil innan och utan innan man törs fråga? Varför isåfall ett forum? Varför ska man skämmas för att man vill fixa ett fel utan att lära sig hur hela sin bil fungerar? Rätt säker på att Pettson kommer läxa upp mig om att man inte ska ge sig på saker utan att man vet osv.. Men vissa saker kan väl fixas utan doktorrand i bilteknik?
Läxa upp och läxa upp..
Redan i 3:dje inlägget finns ett bra tips.. I inlägg 4 berättar jag vad koden betyder och hur systemet fungerar och därav vad felet högst troligt är. I Inlägg 5 börjar tankarna driva iväg och man har inte funnit nåt svar på nånting.. I Inlägg 6 kommer ett svar upp igen..
Inlägg 7 visar att inte inlägg 4 lästs överhuvudtaget.... Därav svaret i inlägg 8..

För att bli tydligare får jag isåfall skriva med dubbelt så stora bokstäver i fet stil.. ELLER .. så måste man själv sätta sej in i sitt system för att förstå det andra tillför i frågan. Jag kan djupt gå in på varför mina svar pekar i den riktningen. Men det är ingen ide, om den jag diskuterar med inte vet nånting mekaniskt eller konstruktionsmässigt om det vi pratar om. Har jag fel?
Det vore som om en datatekniker skulle stå inför mej och dra ett riktigt stort fel på sitt tekniska språk. Förmodligen har jag inte en susning om vad han pratar om. Men om jag lärt mej grunderna i det han pratar om så kan jag säkert förstå på ett ungefär vad som pågår.
Att ha en handbok om sin bil för att förstå felbilden, eller för att utföra enklare saker är inte i stil med att vara doktorand, det är inget orimligt krav. Det är vad du är skyldig till att veta om din egen bil...OM du hade tänkt att pilla med den. Det finns INGET i haynes boken som är tekniskt svårt. Den går inte in särskilt djupt även om det verkar så för att den heter verkstadshandbok, därav valet av bok. Ska du in på mekanikernivå för att förstå bilen tekniskt krävs det ca 1 hyllmeter i pappersform. Då har vi inte nått doktorandnivån.....

Verkar gå inaktivera ventilen via "O[…]

Jag tittade på min XC70 D5 AWD när den […]

Stefans 968

Passade även på att montera dämpar[…]

Bagagelucka stänger hårt

Det ni beskriver stämmer bättre öve[…]