Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av PeterTh
Hej,
Jag ska precis till att montera min nyinköpta Navigon 70 i min V70-10. Jag har redan ett pro-clip från Brodit som sitter över ventilationsgallret i mitten men där kan jag inte sätta den medföljande hållaren eftersom den inte går att ställa i rätt vinkel då. Ett alternativ är att köpa en platta (för sugkoppen) med dubbelhäftande tejp och sätta på instrumentbrädan. Det skulle bli snyggt och bra men vet någon om den går att få bort utan märken när bilen ska bytas? Jag vill inte ha GPS:en i vindrutan eftersom den skymmer sikten och hamnar för långt bort.

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av CabBO
Det finns ju vinklingsbara hållare.

Jag har också min på instrumentpanelen. Mellan ventilationsutblåsen, men över varningsljusknappen. Sen har jag monterat en vinklingsbar hållare på den som mitt Navigon fäste sitter på. Jag vinklar höger, vänster, uppåt och neråt. Kan skruva in rörelse känsligheten också. Den kan vara fast i rörelsen eller så ställer man in trögheten.
Fungerar kanon. Kunde inte heller ha en fast installation från början heller, för det blev fel vinkel på GPS.en.
Som sagt så nu fungerar det kanon.
av PeterTh
Hej,
Jag skippade plattan med dubbelhäftande tejp och körde med ett Brodit Pro-clip och Brodits kulled med Navigonfäste. Tog ström från kontaktstycket (under konsollen) till 12-volt uttaget bak enligt tidigare tips här på forumet. Blev hur bra som helst.

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej!

Jag har gjort en enkel montering vid fläktutblåset och lagt upp en tråd med bilder för att beskriva hur jag gjorde. Se nedan. För mig funkar det kanon och skakar inget! Jag har kört hela vintern, våren och sommaren. Du kan se bilderna hur det blev. 49Kr och tio minuters arbete var det:D Du ser även i min länk till garaget nedan hur det ser ut i kupén. Jag använde till en början den dubbelhäftande tejpen till sugplattan men satte det till slut med tvåkomponentslim då 50 grader i kupén fick limmet i sugplattan att mjukna:)

Sedan har jag dessutom kopplat in ett extra cig uttag fram för att slippa kabeln genom kupen. Även det har jag en beskrivning på om du är intresserad. 1,5 meter elkabel, lödpenna och ca en timmas arbete.

korr: Upptäckte att jag beskrivit detta sist i tråden:-) Då har du allt på ett ställe alltså. Fick bra eltips från Blådåren som jag vill passa på att tacka.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... A5#p376299
av Crumar
Hur blev resultatet med Navigons hållare? Bild på detta, någon?
Jag behöver införskaffa navigator per omgående men har inte beslutat vilken, kollat på Navigon 70 alt. 40 och så Garmin som jag känner till sedan tidigare, tänkbara är 1690 eller 1490.
Har inget behov av en superavencerad GPS, funktion och hållaren viktigare. Jag kommer att montera den likt i denna tråd, framför ventilationsblåset. I dags läget jämför jag med Volvos RT som sitter i V50 jag rattar ytterligare en vecka...

Förslag mottages varmt!
av mikebike
Garmin 1440 i min XC60:

Bild

Det sitter en "mobiltelefonsmagnet" i hålet och en stålplatta bak på navigatorn = lätt att plocka bort. det är liiite knepigt att montera dit den eftersom man måste hitta rätt med kontakten.

Bild

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]