Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kristofferz80
Jag monterade Drag på min V70 för en vecka sedan.

Och jag kan bara rekomendera fler att göra det för det är så enkelt!!!!!!!!

Jag gick till FBT.se och köpte ett komplett Drag (fast) med elsats och styrbox för 1500:- inkl. frakt, sen fjäskade jag för min lokala volvodealer och fick en monteringsanvisning. hem köra upp rumpan på bilen och sen körde jag på tog sin lilla tid men väldigt enkelt, det som tog lite tid var att jag inte hade gummigenomföringen kvar på den elsatts jag fick så det blev till att klippa och sedan löda och värma med krympslang för att kunna använda genomföringen som sitter i bilen, på en Ny elsatts så sitter denna gummigenomföring redan monterad.

första budet jag fick för ett år sedan hos min volvoverkstad var 10 500:- monterad och klart (fast drag) har nu hört att det ligger på ca: 7 000:- men jag tycker fortfarande att det är på tok fördyrt 1500:- monterat och klart är mer rimligt + besiktningen för 380:- då som jag inte fick förens den 11/10 och det var första tiden i regionen för en registreringsbesiktning.

Montera själv!!!!! detta var min första gång och jag hade inga problem har vart med en gång tidigare men då var jag 10 år och pappa monterade på en Opel Omega
av kristofferz80
ja det var enkelt jag tog inte bort allt som det stod utan klarade mig med bara själva kofångar plasten på så sätt behövde jag aldrig borra ur nitarna....bara fyra skruv i kofångarens framkant 2 under och 2 i hjulhuset, sen var det 4 st plast nitar under baktill på kofångaren sen bara vika ut sidorna något och sedan lyfta dän kofångaren med en fast hand lyft och bend försiktigt så ser man/ förstår man hur den sitter fast. skit enkelt :)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Volvo skulle ha detta när jag funderade på att köpa en demo V70 ocean race. Svinpris säger jag. Jag betalade 3000 på mindre verkstad inkl elkontakt. De regbesiktade också. I detta fall tar volvo svinpris för sitt drag. Jag fick ett drag ifrån Bosal tror jag, de som gör avgassystem.
av kristofferz80
turbo t5 skrev:Tack för alla tips :wink:
jag har volvos elsats så då kanske det går fortare för mig (B)
Jag har också volvos men dock var ej genomföringen med så det blev lite pyssel
av kristofferz80
dieselmagnus skrev:Volvo skulle ha detta när jag funderade på att köpa en demo V70 ocean race. Svinpris säger jag. Jag betalade 3000 på mindre verkstad inkl elkontakt. De regbesiktade också. I detta fall tar volvo svinpris för sitt drag. Jag fick ett drag ifrån Bosal tror jag, de som gör avgassystem.
kollade också på andra drag men jag tyckte inte att monteringen blev så snygg som volvosoriginaldrag (Brink) men jag letade inte så mycket så det finns säker sånna som liknar brinks drag dvs snyggt :)

en på jobbet som har ett monoflex på sin och det är monterat under kofångaren (inget skära i den) men den sitter så lågt att den slår i emellanåt och man ser bultarna när man tittar därbak. på brinks så är det nonterat under bakom kofångaren
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Hmm detta känner jag inte igen med att se bultarna och att det sitter långt ned. Smaken är som baken.... delad. Vill man betala x tusen extra för att få ett "snyggare" drag så gör man det.
av kristofferz80
dieselmagnus skrev:Hmm detta känner jag inte igen med att se bultarna och att det sitter långt ned. Smaken är som baken.... delad. Vill man betala x tusen extra för att få ett "snyggare" drag så gör man det.

eller så gör man som jag går till skroten :)
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]