Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zezam
En fråga och en undran vi satt och pratade några vänner och kom in på besiktning och lysande abs lampa. En påstod att plockar man bort abs lampan helt så är det lugnt, sen om absen funkar eller inte bryr dom sig inte om bara den inte lyser och indikerar fel . Hur är det med det är det så ?
av NiklasO
På nyare bilar läser de ut felkoder. Om lampan lyser så hittar de felkoden även om man plockar bort den men på våra gamla 850 så kollas det inte på det sättet. De SKA även kolla att ABS-lampan tänds när man vrider på tändningen. De SKA även kolla att lampan inte släcks samtidigt som oljelampan eftersom att det är vanligt att man kopplar samma dem så att ABS-lampan tänds. Vad som sen sker i praktiken är en annan sak. Jag besiktigade min gamla 850 sedan några gånger med abs-lampan kopplad till oljelampan utan problem. :)
Användarvisningsbild
av nolimits
Utan att bli långrandig och med hänvisning till tidigare trådar om dessa lysande ABS lampor på äldre Volvo bilar som ibland inte betingar mer än några tusen i värde är det fortfarande inte lönt att renovera ett ABS system på dessa bilar om man inte har en obegränsad ekonomisk resurs att plocka från.Vad gör man då !?.Plockar bort lampan naturligtvis eller kopplar om den.
Användarvisningsbild
av zezam
nolimits skrev:Utan att bli långrandig och med hänvisning till tidigare trådar om dessa lysande ABS lampor på äldre Volvo bilar som ibland inte betingar mer än några tusen i värde är det fortfarande inte lönt att renovera ett ABS system på dessa bilar om man inte har en obegränsad ekonomisk resurs att plocka från.Vad gör man då !?.Plockar bort lampan naturligtvis eller kopplar om den.
Ja jag är benägen att hålla med dig, känns lite fel att kosta på en lagning mer än vad bilen är värd.
Användarvisningsbild
av zezam
NiklasO skrev:På nyare bilar läser de ut felkoder. Om lampan lyser så hittar de felkoden även om man plockar bort den men på våra gamla 850 så kollas det inte på det sättet. De SKA även kolla att ABS-lampan tänds när man vrider på tändningen. De SKA även kolla att lampan inte släcks samtidigt som oljelampan eftersom att det är vanligt att man kopplar samma dem så att ABS-lampan tänds. Vad som sen sker i praktiken är en annan sak. Jag besiktigade min gamla 850 sedan några gånger med abs-lampan kopplad till oljelampan utan problem. :)
Är det svårt att koppla den till oljelampan? Min abslampa har börjat lysa och jag har inte råd just nu att laga den och in på besiktning ska den med snart .
av NiklasO
zezam skrev:
NiklasO skrev:På nyare bilar läser de ut felkoder. Om lampan lyser så hittar de felkoden även om man plockar bort den men på våra gamla 850 så kollas det inte på det sättet. De SKA även kolla att ABS-lampan tänds när man vrider på tändningen. De SKA även kolla att lampan inte släcks samtidigt som oljelampan eftersom att det är vanligt att man kopplar samma dem så att ABS-lampan tänds. Vad som sen sker i praktiken är en annan sak. Jag besiktigade min gamla 850 sedan några gånger med abs-lampan kopplad till oljelampan utan problem. :)
Är det svårt att koppla den till oljelampan? Min abslampa har börjat lysa och jag har inte råd just nu att laga den och in på besiktning ska den med snart .
Det beror på dina kunskaper.
Jag tycker inte att det verkar så speciellt svårt. Jag har dock inte gjort det själv. Du måste ju plocka ur instrumentbrädan och hela mätarhuset. Det är lite jobb att få loss.
Användarvisningsbild
av zezam
NiklasO skrev:
zezam skrev:
Det beror på dina kunskaper.
Jag tycker inte att det verkar så speciellt svårt. Jag har dock inte gjort det själv. Du måste ju plocka ur instrumentbrädan och hela mätarhuset. Det är lite jobb att få loss.
Ok det är lugnt med instrumentbrädan, men hur ska det dras kablar hit och dit sen ? Med andra ord hur ska det kopplas?
Användarvisningsbild
av taxi
Du har inte råd med en felkodsutläsning? Går säkert att hitta nån som gör det för en tårta eller liknande!
-Har du tur så kanske det bara är glapp i givarkabel eller skitig givare?

Jo jag fick det tipset och har skickat en frå[…]

Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]