Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad kommer du rösta på?

Vänsterpartiet
2
2%
Socialdemokraterna
11
12%
Miljöpartiet
2
2%
Centerpartiet
2
2%
Kristdemokraterna
5
6%
Folkpartiet
5
6%
Moderaterna
33
37%
Piratpartiet
6
7%
Sverigedemokraterna
17
19%
Övriga
Inga röster
0%
Vet inte
6
7%
Användarvisningsbild
av Funk
Jag tänkte snarast på just enskilda frågor, för även ideologierna kan ju givetvis kopplas till ett egenintresse.

/Thomas
av *pettson*
Alltså, det jag inte kan fatta är att man från alliansens sida förnekar att sjuka och arbetslösa fått det sämre? Kanske har många svårt att förstå hur det slagit?
Alla i samhället har fått högre avgifter på det mesta. En del har haft lyckan att få nån sänkning. Det här gäller alla.
Ämnena det berör är.
*sjukvård där* avgifterna gick upp.
*villaskatten, blev till en villaavgift* Där avgiften iallafall i mitt fall fördubblades. Men den har sänkts för en del.
*Ekonomibyggnader beskattas* nåt som inte fanns förut alls.
*Bilförsäkringen* höjdes.
*Fackavgiften fick straffavgift*
Klockrent säger dom flesta, du fick ju mera i plånboken. Och dom pengarna äts inte upp av dessa höjningar.
Notera att ARBETANDE fick det.
Arbetslösa och sjuka fick endast höjningarna, till och med pensionärerna fick endast höjningarna. Samtidigt med detta slussades folk runt, när detta sker drar man in pengarna då man måste ta nya beslut på rätt *myndighet*. Alltså om du hade sjukpenning upphör den med omedelbar verkan och du hamnar nu i kön på AF istället där det är handläggningstid innan du kan få ett beslut, från det att beslut är taget till det att du är i utredning eller åtgärd kan ta upp till 6 veckor. Under tiden är du faktiskt oförsäkrad åt bägge håll. Du får inte en spänn. Du lär inte haft chans att spara heller under sjukskrivning eller för den delen under a-kasse tid.
Förväntar sej sen alliansen att dessa grupper ska tycka nu i valet att dom gjort en god gärning? Förstår folk överhuvudtaget hur saker sker?
Häromdagen presenterades siffror som iallafall gör mej oroad . Alla säger ju att det är bara att *ta ett jobb* Det finns så många.
Svenskt näringsliv presenterade i februari att: *Många företagare vill anställa långtidssjukskrivna. Men det behövs ändringar så att de också törs. Det finns nämligen gott om viktiga arbetsuppgifter i Sverige som även många med en sjukdomshistoria kan ta sig an.*

Häromdagen som jag tidigare skrev så presenterade man en undersökning gjord med arbetsgivarna själva. Den visar att större delen av alla arbetgivare i undersökningen kan INTE tänka sej att överhuvudtaget anställa långtidsarbetslösa. En mindre del kan KANSKE tänka sej. Endast runt 3-5% om jag minns rätt kunde tänka sej rakt av att anställa. När är det dags att ha ett snack med arbetgivarna? INGEN kan få ut folk i jobb, när inte nån vill anställa? Visst kan det bli en massa praktik. Men anställning är ju det enda sättet för alla att få ta del av skattesänkningarna och sluta vara en samhällsparasit i mångas ögon.
av llesrof
Pettson... det är nog ingen som kan förneka att omställningen inte gått bra, men jag tilltalas faktiskt av principen att man skall kunna arbeta efter förmåga. Har man ont i höger arm så kan man ta ett jobb där man använder vänster arm istället. Ja, kanske inte bokstavligt, men de flesta förstår nog vad jag menar. Problemet är att många som är sjuka eller skadade och som på grund av detta stått utanför arbetsmarknaden har blivit ett med sin sjukdom. "Men jag kan ju inte jobba jag har ju *INSERT valfri skada/sjukdom* ". Under årens lopp har det blivit så att man mer eller mindre är arbetsbefriad om man har någon sjukdom eller skada. Det är detta som jag och många andra ifrågasätter, men det är svårt att ändra på något sånt efter i princip 70 års oavbrutet sossestyre.

Många har arbetsförmåga, problemet är bara att finna arbete till utifrån förutsättningarna. Det är uppenbart att omställningen inte har fungerat. Att det sedan förekommit att svårt cancersjuka tvingats söka arbete ser jag som extrema fall ute i marginalen, dock nog så påtagliga för den drabbade. Hela samhället måste ändra attityd och företag måste våga anställa individer med krämpor. Jag förstår att många företagare drar sig för detta eftersom det i de flesta fall inte fungerar att ha en eller flera anställda som sjukskriver sig titt som tätt på grund av sin krämpa. Man måste kunna lita på att jobbet blir gjort men jag är övertygad om att man kan finna lämpliga arbeten om både arbetsgivare och arbetstagare bjuder till lite. Men det är svårt och i det närmaste tabu att ha förväntningar på någon som har *INSERT valfri krämpa*. Det är det samhälle vi fått och det är det samhälle jag vill ändra.

Jag vet inte om jag är konstig, men mitt arbete ger mig en självkänsla. Bra eller dåligt, det är en annan diskussion, men arbetet brukar för de flesta bli en del av identiteten. Jag tror att det är bättre för folk att jobba efter förmåga än att gå hemma och vara sjukskrivna och stå utanför arbetsmarknaden. Det är lätt att hamna i en ond spiral om man går hemma och är sjuk och lever på bidrag. Det är självdestruktivt.
av Lövet
Facket har förlorat avdragsrätten, inte fått någon straffavgift. Sluta påstå rent felaktiga saker Pettsson!

Lika lite som jag kan förvänta mig subventionerade Ostron bara för att jag röster höger ska man ha skattesubvention på fackavgiften. Den lika valfri.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
*pettson* skrev:Notera att ARBETANDE fick det.
Ja det var ju vad alliansen gick till val på, det ska vara skillnad på att jobba och att inte jobba, arbetslinjen gäller osv, det säger ju Reinfeldt jämt. Jag tycker vi ska vara glada att våra politiker höll vad de lovade.

Nu väljer vi igen, sjuka & arbetslösa röstar vänster, alla som jobbar röstar höger, och pensionärerna kan välja vilket som...

Fast kanske arbetsmyrorna tänker att dom kan bli arbetslösa eller sjuka, vad händer då, kanske rödgröna inte är så dumt ändå. Och kanske har dom som är sjuka & arbetslösa tänkt bli friska & jobba igen, då tjänar dom ju på alliansens politik.

Här gäller för alla inblandade att tänka längre än näsan räcker. Vad är bäst för Sverige?
Användarvisningsbild
av SvenB
*pettson* skrev:
*Fackavgiften fick straffavgift*

Alltså om du hade sjukpenning upphör den med omedelbar verkan och du hamnar nu i kön på AF istället där det är handläggningstid innan du kan få ett beslut, från det att beslut är taget till det att du är i utredning eller åtgärd kan ta upp till 6 veckor. Under tiden är du faktiskt oförsäkrad åt bägge håll.
Nej, som Lövet skriver, fackföreningsavgiften fick ingen straffavgift. Den jämnställdes med avgifter till andra föreningar. Inte hade vi avdragsrätt till andra föreningar (idrottsföreningar t.ex)förut heller. Och beträffande det som de rödgröna benämner "stupstocken". Den var ju känd långt innan datumet inträffade. Det var väl inget som hindrade de berörda att kontakta AF i god tid innan datumet
av matzen10
Men, Pettson.. Det är väl klart att de utan arbete får mindre ersättning än de som arbetar?! Så har det alltid varit. Jag tror du är mest irriterad över att de som arbetar har fått löneskattesänkningar, vilket alltså inte en arbetslös eller långtidssjukskriven kan få ta del av. Men det skulle vara intressant att veta hur du menar att det rödgröna alternativet skulle ändra på det?! Och på vilken/vems bekostnad?

Fastighetsskatten lyftes ut från staten och kommunerna fick då ta del av detta i form av en fastighetsavgift istället. I praktiken blev det mer pengar till kommunerna att förfoga över. För mig blev det just ingen skillnad i dagsläget men när den nya beräkningen av fastighetsavgiften ska beräknas om några år (2012?) kommer jag inte få betala mer i alla fall. I grunden tycker dock jag att den här typen av skatt/avgift borde tas bort.
Att du får betala mer beror väl kanske på att du bytt upp dig till ett större och/eller högre värderat boende? Men även du "slår i taket" någonstans, precis som jag och många andra.

Fackavgiften har väl inte ökat? Du menar nog a-kasseavgiften? Däremot har avdragsrätten för fackavgiften slopats. Ingen som kommer återinföras med de rödgröna vad jag förstår.

Det vore väl schyst, för debattens skull, om du presenterade den andra sidans förslag med och inte bara spyr galla över det som är. För uppenbarligen tycker många att nuvarande regering har gjort ett bra jobb med att styra skutan Sverige genom en otrolig finanskris och ändå ha en statsfinansiell stabilitet som är avundsvärd. Det är dom du pissar på med dessa återkommande beska inlägg utan nyans.

Själv tycker jag om att löneskatten har sänkts; det betyder mycket för mig som är lågavlönad!
Och att "min" friskola i byn får vara kvar eftersom den fungerar med föräldrakooperativ; faktiskt bättre än den kommunala om man ska se till provresultat i nationella prov och nöjdheten bland pedagogerna som jobbar där och självklart tycker vi föräldrar att den fungerar bra. Hade ( S ) fortsatt styrt så hade anslagen fortsatt att minska från år till år och därmed omöjliggjort den lokala skolans fortlevnad.
Att sedan ta hem fredsbevarande styrkor från Afghanistan ganska snart är väl höjden av dumhet? Nä, tacka vet jag gammal hederlig humanitär hjälp där den behövs - i landet i fråga! Alternativet att flytta t.ex. Afghaner till Sverige gagnar ingen utom möjligen talibanerna, som en enorm majoritet inte vill ska få mer makt och möjlighet att förtrycka människor med sitt terrorvälde och snedvridna syn på religion.

Det där med att företag inte vill anställa långtidsarbetslösa..har du källa på det? Det låter som en hund begraven..

/Matz
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
andreas_lofgren skrev:Facket har förlorat avdragsrätten, inte fått någon straffavgift. Sluta påstå rent felaktiga saker Pettsson!

Lika lite som jag kan förvänta mig subventionerade Ostron bara för att jag röster höger ska man ha skattesubvention på fackavgiften. Den lika valfri.
Såå det här är inte nån straffavgift?
Det här är vad man betalar på metall, det är min FACKAVGIFT, blanda inte det med medlemsavgift , medlemsavgiften är en del av din fackavgift: Lägsta medlemsavgift per månad är 214 kronor (+ 300 kronor i arbetslöshetsavgift). Är det så svårt att förstå ändå?
Det är DOM för närvarande 300kronorna som tillkommit. Andra summor för andra fackförbund. Dom som har kassa som har stor arbetslöshet har stor avgift.. Dom med mindre har mindre. Samtidigt har nu avdragsrätten tagits bort. Har ni extraavgifter för övriga saker ni gör? Som fotbollsklubben, golfklubben, har den en extra avgift för att ni andas mera än andra, eller spöar gräs mer än andra? Kanske nåt man borde införa?
av Lövet
Din text är obegriplig. Försök igen. VAD är det som är en straffavgift?
Det som har hänt är att avdragsrätten för fackavgift har slopats och det finns inget fel i det. Facket som är en politisk organisation ska inte ha avdragsrätt.
Avgiften till A-kassan har inte höjts med 300kr försök inte. Däremot har den säkerligen höjts från kanske 100kr till 300kr. Detta ska ställas mot en skattesänkning på cirka 1500kr. Jag vet vad jag väljer.
av *pettson*
Matzen 10 det visades på tv häromdagen under utfrågningarnai fyran. Jide pekade på bildskärmen. Jag har tyvärr inte haft tid att sitta o gå igenom dom olika i dom olika kanalerna. Jag har inte källan till påståendet i övrigt.
Men som sagt undersökningen visades på tv och man ifrågasatte hur det kom sej att det var så.
Gällande min fastighetsavgift är min nuvarande fastighet en lantbruksfastighet, värderad till 150.000 kronor mera än den gamla min fastighet är värd 900.000 i taxeringsvärde idag, förra huset 750.000. Jag har dessutom flyttat ut ifrån stan till landet. Jag betalar 6362 kronor per år för det maxtaket alltså. Det betalade jag INTE innan valet. Svårt att känna sej som en vinnare på det.

Det som irriterar mej och ger beska inlägg för den som ser det så, är allt snack om att allt blivit bättre. För det har endast blivit bättre för den som jobbar heltid och är fullt frisk. Den som inte jobbar av legala orsaker (läs: ej latmaskar) har ju inte bara blivit efter gällande skattesänkningarna. Han ska dessutom betala höjningarna. Det är inte nåt som nån vettig människa ser som positivt sittandes i den sitsen. Vad är rättvist i att fixa höjningar åt en med soliditetsproblem? Nästa steg kanske bör vara att skattebelägga hemlöshet för styrningens skull? En löjlig men fullt möjlig åtgärd. Dom flesta lär inte kunna betala men dom går säkert att sätta i skuld? Vi får hoppas att tankeverksamheten utbvecklas i statshuset.
Faktum är att jag inte pinkar på nån färg alls, jag framhäver inte nån heller. Jag är bara fruktansvärt irriterad över den typen av ändringar som sen ses av dom som inte blir drabbade som positiva saker. Som sagt det gäller att se långt framåt och dom flesta verkar inte tro att man kan bli drabbad av olycka eller arbetslöshet. Dom flesta har heller inte varit inne i systemen och sett hur fina presentationer från politiskt håll för allmänheten blivit till en tungtrampad sörja i verkligheten, skit i presentationer och statistik, gå ut på närmaste vårdinrättning och prata med personalen, prata med dom drabbade (alltså dom sjuka) Prata med anställda på AF och prata med företagarna, prata med dom arbetslösa. Se hur verkligheten skiljer sej ljusår ifrån teori. I teorin fungerar nästan allting. I praktiken är mycket svårt till och med omöjligt ibland. Vad är ett löfte värt ifrån en politiker att man *inte ska kunna hamna mellan stolarna* när många lever redan mellan dom. Och fler trillar emellan varje dag? Vad är ett löfte värt att *vi ska titta på det* när du får ta socialbidrag (läs:LÅNA SOCIALBIDRAG för idag får du inget om du inte är väldigt långt ned på stegen. Du får låna pengarna i bästa fall) för att överleva medans folk bestämmer sej? Det är alltid skitenkelt att betrakta saker utifrån, särskilt om man inte drabbas.
Personligen har jag redan röstat och jag ska direkt säga att det finns INGET partialternativ idag som jag skulle rösta på om jag inte var tvungen för att inte ge bort min röst till nuvarande regering. Det jag var tvungen att rösta på var det som skulle skada mej o min familj minst 4år framöver.
Det är sorgligt att det ska behöva vara så, man borde kunnat rösta på ett parti som man faktiskt håller med till 100%.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 49
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.