Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adakemil
Jag börjar väl med att säga hej till alla eftersom jag blev Volvo ägare första gången i mitt liv för cirka 3 timmar sedan!

Nu när man har skaffat sig en riktig "Stordiesel" så måste man ju såklart öka på effekten i den direkt och jag har lite funderingar kring detta!

Jag kommer troligen att beställa Bsr PPC och undrar om det är nåt man ska tänka på? Först och främst, håller grejjerna för effekten och vridet, typ kopplingen, växellåda, drivaxlar?? Sen undrar jag om man kan sätta ett öppet luftfilter på en D5:a, om det ger nåt eller om det blir som på alla V.A.G dieslar att Luftmassamätaren pajjar?

Tack för ett bra forum med intressant läsning!! :-@
av Frigge
Det finns en stor risk att högtryckspumpen inte pallar, den kostar ca 18 000 :- Sen är det insprutarna ca 2200:- st. Tänk också på att du blir av med maskinskadeförsäkringen DIREKT. Varför trimma en bil som går bra i stndrad utförande ??

/Fredrik

Citerar väl mig själv då, det verkar ju inte gå in :roll:

/Fredrik-IGEN
Senast redigerad av 1 Frigge, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av adakemil
Ingen fler som har några synpunkter eller idéer?? Nån måste ju ha prova att chippa sin D5:a!! kanske inte med ett PPC chip men något annat liknande!! Kom igen nu å skriv lite om era erfarenheter!! 8)
av Alminjo
Jag hade chippat den.... :-E
Användarvisningsbild
av adakemil
Alminjo skrev:Jag hade chippat den.... :-E

Det lutar helt klart mot att beställa ett chip. Men jag skulle vilja veta om det innebär att man kan krascha en massa bra å ha grejjor som t.ex. diesel pumpen och sånt. Men det är klart att 197hk och 470Nm skulle vara (RO)
Användarvisningsbild
av CarMan
jag vet många som kör med schipp & dom bilarna går bra. men du ska veta att Volvo själv strypt sin motor för att växelådan inte pallar mer!
Användarvisningsbild
av adakemil
CarMan skrev:jag vet många som kör med schipp & dom bilarna går bra. men du ska veta att Volvo själv strypt sin motor för att växelådan inte pallar mer!
Jag trodde att det bara var automatlådan som inte klarade av det höga vridet, men ja har ju haft fel förr :D
Användarvisningsbild
av Stoffe
CarMan skrev:jag vet många som kör med schipp & dom bilarna går bra. men du ska veta att Volvo själv strypt sin motor för att växelådan inte pallar mer!

Haha jo nog drog vi sönder lite växellådor när ja va på volvo... (Den korta tid jag var där...)

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]