Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elpapo
Tja,

Ägt min v70 05:a i 1år nu och det är nu dags för nya 195/65 15" sommardäck. De gamla Kleber däcken är helt slut och jag måste skaffa nya däck nu. Jag har läst samtliga tester på Automotorsport och teknikensvarld samt enstaka på svd och aftonbladet... alla säger de olika! Vad är eran erfarenhet, vilken går TYST och bekvämt på eran Volvo?

Jag har fått ett ok pris på 4000kr inkl montering på Bridgstone ER300. Läst både ris och ros om dem. Michelin Energy saver lockar men läste 1 privat recension om dem att de skulle ha ett vasst skärande däcksljud = Otänkbart däck för mig. Eran erfarenhet av däcket?

Min egen erfarenhet så långt är:
Nya Hankook EVO 17" = tyst.
Bättre beg Nokian 16" (Z och V tror jag att de hette) = Bullriga
Kassa Kleber HP2 = Medeltyst

Tack på förhand!
/elpapo
Användarvisningsbild
av isak
prova Yokohama.
ligger i fram nu Michelin bak tyst ock fint, blir på bak nästa säsong med.
förra vintersäsongen körde jag Yokoh- dubbfria upplever de som som lika tysta som sommardäck och har bra stabilitet. vinterdäck är ofta spårkänsliga såväl dubbat som friktionsdäck.
yokohama har dessutom hyfsad prisbild o är en god konkurrent till Michelin.
Isak
Användarvisningsbild
av Nexus
General kör jag på tycker de går tyst och fint, tystare än nokia som jag hade tidigare
av Andis
Dubbfria vinterdäck friktionsdäck går väldigt tyst även sommartid, visst slits nog lite hårade sommartid men vad tysta. Har just nu dubbel uppsätning av Friktionsdäck en för sommaren och en för vintern.

Annars några sommardäck som jag tyckt varit väldigt tysta är Michelin Primacy HP

Funderar på att prova Michelin Latitude Tour ser ut att vara bra enligt tester.

Mvh
Andis
av trasker
Jag skulle verkligen INTE rekommendera Bridgstone ER300 om du vill ha ett tyst däck. Bullrar en hel del enligt min erfarenhet och jag tycker inte heller om uppträdandet när man pressar däcken.

Jag slog just på Continental Premium Contact 195x65 15" och dom verkar inte heller speciellt tysta i alla fall inte första 4 milen, men OJ vilket trevligt däck på V70in!
av AndreasGLT
Hankook Optimo har jag efrarenhet av och de är tysta. Monterade ContiSportContact 225/45-17 i veckan och de går också tyst. Är vä iofs beroende på van man hade innan men jag upplever dem som tysta.
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]