nille85 skrev:Någon som fått sin diesel uppdaterad mjukvara ?
Märker man någon skillnad med automatlådan?
bränsleförbrukning? Hk? Nm?
Jag fick en uppdatering någon gång i våras och det blev en intressant skillnad.
När det gällde växellådan, ställde de frågan om jag ville vara lite av försökskanin. ???
Om jag inte blev nöjd, skulle det gå att återställa till tidigare mjukvaran.
Shoot, sa jag. Spännande. (Idag kan nog alla få denna mjukis.)
Det var verkligen en bra styrmjukvara till växellådan. Resultatet blev snabbare uppväxlingar. Femman går i redan vid jämn fart ca 45 km/h. Kanske t o m vid 40.
Bilen blev inte alls slö utan spisen tuffar på med hjälp av sina härliga Nm.
Bränsleförbrukningen har gått ned, men jag vet inte om det helt enkelt beror på att den äntligen börjar bli inkörd. Det har tagit tid eftersom jag minskat ned mitt bilkörande dramatiskt de senaste två åren. Precis uppe vid 3000 mil efter 2,5 år. Knappast rätt dieselläge, om man säger så. Förbrukningen ligger på ca 9 liter/100km. Ouch säger ni! Mycket! Jepp, men jag kör 70% i stan.
Detta har då givit att jag snart skiljer mig från min kära D5:a. Med det lilla miltalet är det närmast en ekonomisk katastrof att köra denna vagn. Det blir en 2,5FT R-design med mycket, mycket lägre pris, noll kr skatt i fem år och betydligt mildare förmånsvärde. (Även -20% för miljöbil.)
Men jag kommer kanske att sakna D5:ans grova muller och häftiga stuns..?
Drömbil: Aston Martin DB9 V12 Vanquish. I garaget skulle även en Jaguar E-Type få plats. Körde fr o m 31/5 -18 -- 12/6 -20 en Volvo XC60 T8 Bursting Blue - MY19. Min senaste Volvo var en V70 MY12 R-des 2,5FT. Min första var en Amazon 123 GT MY1967. Rattar en Audi e-tron nu.