Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av modin
Ett litet, men ack så irriterande fel jag har på min bil är att om man backar långsamt och sedan bromsar (exempelvis när man ska parkera) så tjuter det om bromsarna. Det tjuter aldrig när man kör framlänges.

Går det att åtgärda på något enkelt sätt? Täcker Bilias Maxitryggförsäkring tro?
Tror det beror på att handbromsen ligger på lite. Prova att trycka in handbromsen och rycka bestämt då du släpper på den igen.
av Bitez
hmmm... handbromsen ska jag också testa, dock så har ju jag fått info om att volvo tolkar det som "egenskap" istf "felaktigt". Lycka till, du kommer nog få leva med det...
Det kan vara belägget som glappar mot själva plattan som belägget sitter på. Jag har varit med om detta men då var det bromsbackar i en trumbroms. På mekanikerspråk sade han att belägget hade disintegrerat från plattan :)

Om det kvarstår så har jag för mig att det finns det "tunna plattor" som du kan lägga mellan belägg och ok. De skall inte påverka bromsverkan. Finns bl.a. på Biltema och liknande tror jag.

Det kan även vara rost på bakre skivorna såklart. Prova att bromsa riktigt hårt ett par gånger.
Användarvisningsbild
av modin
Tack för tipsen! Jag ska prova dem alla, utom kanske biltema-plattorna :wink:

Jag misstänker att ägaren innan mig inte använt sig av handbromsen för den åker inte alltid tillbaka när man rycker i handtaget, så man måste hjälpa pedalen upp lite med foten. Men efter att ha dragit åt och släppt handbromsen ett 20-tal ggr på raken så fungerade den bättre.

Jag trodde elektrisk handbroms skulle ingå i summum-paketet men tji fick jag. Men det hade kanske ändå inte hjälpt mot de tjutande bromsarna :)
Användarvisningsbild
av Spid3r
modin skrev:Tack för tipsen! Jag ska prova dem alla, utom kanske biltema-plattorna :wink:

Jag misstänker att ägaren innan mig inte använt sig av handbromsen för den åker inte alltid tillbaka när man rycker i handtaget, så man måste hjälpa pedalen upp lite med foten. Men efter att ha dragit åt och släppt handbromsen ett 20-tal ggr på raken så fungerade den bättre.

Jag trodde elektrisk handbroms skulle ingå i summum-paketet men tji fick jag. Men det hade kanske ändå inte hjälpt mot de tjutande bromsarna :)
Hade samma problem efter ca 7-8 månader efter köpet fick Volvo att byta belägen på garantin då försvann tjutandet.
Användarvisningsbild
av modin
Märkligt, bromstjutet hade trots att jag provat de flesta av tipsen ej upphört. Istället började de snarare låta oftare. Ibland till och med när man körde framåt i relativt hög fart och bromsade lätt.

MEN..

Jag bytte till vinterdäck i fredags och hittills har det inte hörts minsta lilla ljud från bromsarna trots 65 körda mil. Någon som har några teorier över vad det kan ha varit för ljud som försvann vid däckbyte. Vid däckbytet drog jag lite försiktigt i en bromssköld bak - kan jag ha haft en sån tur att det upphörde pga det?
modin skrev:Märkligt, bromstjutet hade trots att jag provat de flesta av tipsen ej upphört. Istället började de snarare låta oftare. Ibland till och med när man körde framåt i relativt hög fart och bromsade lätt.

MEN..

Jag bytte till vinterdäck i fredags och hittills har det inte hörts minsta lilla ljud från bromsarna trots 65 körda mil. Någon som har några teorier över vad det kan ha varit för ljud som försvann vid däckbyte. Vid däckbytet drog jag lite försiktigt i en bromssköld bak - kan jag ha haft en sån tur att det upphörde pga det?
Det kan vara så enkelt att det satt lite smuts, sand eller något annat otrevligt.
Hade detta problem på en annan bil och fick då tipset att köra fram och tillbaka samt brommsa lite.
Efter ett par gånger försvan det.
230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]

Koppla in ström på matarkabel till star[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så blir […]