Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cary
Mot bättre vetande köpte jag Biltemas bromsbackar trots att många skrivit om sina problem med dessa , är faktiskt smålänning.....Jodå, diametern var lite för liten men jag putsade på kurvan tills dom passade rätt bra i trumman. Precis som andra upplevt fanns det vid provkörning ingen bromseffekt alls framåt, men bakåt nöp det till bra.
Demonterade åter och kliade mej i huvudet. Satte ihop backarna med den klena fjädern och distansjärnet och provade i trumman. Såg då att geometrin inte stämde. Gjorde shims av 1mm plåtremsor som jag vek runt distansjärnet där backen trycker och provade igen, såg genast bättre ut. Skruvade ihop, justerade och testade. Bingo, nu funkar det som det ska! Om jag nu kan rekomendera Biltemabackar? Nja, bara om dom håller rejält länge utan att släppa i fogen, den som lever får se! :wink:
Användarvisningsbild
av isak
helt rätt som du beskriver. det är BILLIGT att inte sätta dit justerhjulet som de flesta andra fabrikanter har behållit ex-vis MB. det går även att sträcka livet i backen genom att smida den så radien ändras o förlänga distansbiten! limmningen är nog inte sämre på feltemas backar!
isak
Användarvisningsbild
av Rillee
Vad skulle man få betala på en volvo verkstad om de skulle byta båda handbromsbackarna?
Användarvisningsbild
av Momentum
Rillee skrev:Vad skulle man få betala på en volvo verkstad om de skulle byta båda handbromsbackarna?
ca 1700
av Kojje
Hade misssat detta med biltemas handbromsbackar när jag renoverade min bromsar för några månader sedan köpte brembo skivor runt om slitsade fram samt EBC Blackstuff belägg och när jag fått delarna kom jag på att jag glömt handbromsbackar så det fick bli biltema men dom funkar faktiskt kanon för mig det är klart att det var ju nya skivor också vilket säkert gjorde sitt.
Användarvisningsbild
av Rillee
Ingen goodwill från volvo vid byta av handbromsbackar?
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]