Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

opA skrev:Såg detta nu ang. öppet köp.. misstolkat från min sida, sorry :)
Lätt att ta fel, det är nog det vanligaste felet bland (oss) konsumenter. Det och "jag har ingen garanti kvar" trots att man alltid har tre års reklamationsrätt.

Garanti och öppet köp = alltid frivilligt från säljaren.
Reklamationsrätt i tre år = lagstadgat och kan inte förhandlas eller avtalas bort.
av MatsP
Håller med om att V70 ll verkar vara sämre rostskyddad än min S80 årsmod 2000. När jag bytat hjul så ser t.ex framvagnsdetaljer redan betydligt rostigare ut på min 1,5 år gamla V70 än min tio år gamla S80, som är nästan helt intakt vad gäller rost och lack. Det är redan dags att rostskydda framvagnsdetaljer på min V70. Man får iallafall hoppas att lackkvaliteten är lika bra som på min S80.

Bilden på avgassystemet ser bedrövlig ut på en ett år gammal bil och kommer troligen inte att hålla så många år. Kan nämna att avgassystemet på min S80 ser bra ut trots tio år. och det är den kvaliteten det ska vara på avgassytem.

Jag tror att Volvo får skärpa sig om de vill behålla kunderna
av Matz
Bilen kan ha tillbringat sina 500 mil på grusvägar och sedan parkerats på gräsmatta eller liknande.
Gruset gör små fina porer i lacken som sedan rostar (läs Stenskott). Finns ingen galv i världen som står emot detta.
Att parkera på gräs eller dylikt gör ju att kondensen får fäste. Bilden på bromskivan talar för ett fuktigt liv!
F.ö så syns tydligt att blien stått still en längre stund då det finns ett märke efter ett bromsbelägg på den. Vinterdäck har varit monterade, det kan man också tydligt se på bromskivan. Ser mera ut som 5000 mil än 500 mil . Tänk på att den kan vara reggad Sommaren/ Hösten -08 och ändå vara en MY09 dvs blien kan vara äldre än ett år. Kolla när blien är registrerad första gången i regbeviset. Vem kör bara 200mil/år med en volvo? Någon?

Spongebob - Åk till handlaren genast och "gör upp". Detta är inte OK.
Man må alltid ta i betrakning om hvordan bilen har vært behandlet. Lar man være å vaske bilen under i vinterperioden, så får saltlaken som er etter veiene feste, og dermed ruster både eksosanlegg og andre metall flater veldig lett.

På min tidligere bil, en V50 MY07, med 82 000 km på telleren fantes det ikke spor etter rust, på hverken eksosoppheng eller lakk.
Så selv om lakken idag er blitt veldig mye bedre, og stålet er bedre beskyttet mot rust betyr jo ikke det at man skal la være å spyle av bilen grundig i ny å ne.
Att bilen ser ut som den gör undertill är helt normalt. Men skärmkanten har garanterat haft grunt till rost innnan den har blivit lackerad. Det syns klart och tydligt.

Jag vet inte om jag hade låtit någon blästra och lackera igen, det krävs i princip bara 10sekunder för obehandlad metall för att det ska rosta igen. DVS det får vara en som vet vad den gör för att det ska bli bra.

Ny skärm är redan behandlad från fabrik. Montering och sen omlack av bilen med skärm monterad på. Det kostar ju givetvis lite men det kan det vara värt för att få det ordentligt. Kan du montera grejerna själv också så är det ännu bättre.
Sen kan man ju fråga sig om det finns andra delar också på din bil som håller på att rosta.
Jaha, då var saken avdömd hos Volvo...
I princip skyll dig själv att du valde just den bilen men vi fixar den så gott det går. Eftersom jag var påläst fick jag hyrbil under reparationstiden vilket inte var självklart utan att jag citerade kkl. Prisavdrag ? Glöm det, alla våra bilar är värda lika mycket oavsett bakgrund....
Vad jag upptäckt är att bilen har omlackerad dörr samt bakflygel och nytt plastöverdrag runt kofångaren.Frågan är bara vad jag inte upptäckt ännu.
Men jag skall tydligen vara trygg för man påstår att bilen kommer att vara minst lika bra som ny efter reparation :-O)
Häva köpet var inte att tänka på heller.
Känns inte bra när handlarn lägger sig på absolut miniminivå vad det gäller sina åtaganden gentemot kunder.
Förbannar min godtrogenhet men det var första gången jag handlade en bil av en större märkeshandlare. Har alltid annars köpt av privatpersoner
Spongebob skrev:Känns inte bra när handlarn lägger sig på absolut miniminivå vad det gäller sina åtaganden gentemot kunder.Förbannar min godtrogenhet men det var första gången jag handlade en bil av en större märkeshandlare. Har alltid annars köpt av privatpersoner
Ska man se det ur en rent juridisk synpunkt är det knappast en fördel att återgå till att handla av privatpersoner. Detta hade blivit bra mycket svårare att lösa om du köpt bilen privat (nu har du ju garanti men du förstår säkert poängen).
Linqid skrev:
Spongebob skrev:Känns inte bra när handlarn lägger sig på absolut miniminivå vad det gäller sina åtaganden gentemot kunder.Förbannar min godtrogenhet men det var första gången jag handlade en bil av en större märkeshandlare. Har alltid annars köpt av privatpersoner
Ska man se det ur en rent juridisk synpunkt är det knappast en fördel att återgå till att handla av privatpersoner. Detta hade blivit bra mycket svårare att lösa om du köpt bilen privat (nu har du ju garanti men du förstår säkert poängen).
Förvisso sant, men privatpriset ligger ju brutalt mycket lägre än handlarpriset också. Stoppar man de pengarna i en burk varje gång man byter bil, och är lite varsam i övrigt, så har man råd att lacka om när skit trots allt inträffar.
Plus att man besparar sig huvudvärken i att träta med säljaren i efterhand. Bättre (tycker jag) att köpa till bra pris, vara färdig med säljaren efter köpet, och deala med eventuella problem på egen hand.
Jaha, bilen uthämtad från lackering.
Bilen lackerad och godkänd enl gällande normer.
Tog mig tre sekunder att avgöra att bilen var omlackerad igen, en hel del knottror på sidan.
Men som sagt så är det enligt gällande normer för omlackering
Kan bara säga att det suger för nu kan jag inte "lura" nästa köpare att min bil är tiptop och okrockad som Volvo gjorde med mig.
Till råga på allt så var rattkransen skadad genom att skinnet var upprivet på flera ställen vilket innebär ännu mer tid med en sunkig hyrbil.
Sen är frågan när det börjar rosta nästa gång för man gjorde ingen antydan till att undersöka vad skadan berodde på initialt.
Eller är jag gnällig nu?

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]