Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wych
Har köpt på mig tre extraljus och har en fråga riktad till dom som har monterat dessa i stötfångarbalken, då jag ska sätta mina där också. Vill helst gänga i balken då fästplåten för extraljusen skall gå att ta bort till sommaren, räcker godset i balken för vanlig M8 eller ska man behöva gå över till fingänga? :wink:

Plockade ner fronten och kollade lite närmre på den, såg ut att kunna vara 3,5-4 mm gods
Bild

Sen undrar jag om det är någon som gjort egna plexiskydd till extraljusen? Tänker inte kasta ut 600 spänn för ett par runda plexibitar när man kan göra nåt så enkelt själv till en bråkdel av priset. Om man sätter plexiglaset väldigt tight mot lyktans glas, finns det risk att man bränner reflektorn pga dålig kylning eller nåt?
Eller ska man göra de enkelt o sätta på stenskottsfilm, nån med erfarenheter av det?

Mvh,
Johan
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Hejsan!

Vanlig M8 fungerar utmärkt, även om jag borrade igenom och även kompletterade med mutter på insidan.

Personligen tycker jag stenskottsfilmen från glashandlarn duger bra, det blir fortfarande ett stenskott men det blir
ett litet märke och hela glaset spricker inte upp. MEN..... om det är en stor sten som kommer så gäller fortfarande
fysikens lagar. SKillanden blir mest att glassplittret sitter fast i klistret på plasten.

//
Micke
av Wych
Okej, är det försänkta skruvar som fördelaktigt används eller spelar de ingen roll? För jag tänkte angående nummerplåten, om den kommer att komma ut osnyggt mkt annars.

Sedan om man skall ta av extraljusen varje vår, finns det nåt sätt att slippa undan att behöva demontera regplåten varje gång, eller kan nån tipsa om en bättre hållare än den jag har. Skulle tro att det är orginalhållaren med hulkenlisten längst ner som blir ful varje gång man skall bort me den... Använder säkert fel teknik eller nånting, men den är ju asdryg att ta bort :-(O)
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]