...

Moderator: Moderatorer

kottskrapa skrev:En annan sak med 2+1 vägar som jag råkade ut för förra helgen är när bilar kör i snigelfart när det är 1 fil för att sen gasa på som om det inte finns någon morgon så fort det blir 2 filer så man inte hinner köra om för att sedan återgå till snigelfart igen..
Klassiskt fenomen. Vissa saktar omedvetet ned när det är så smalt. Speciellt besvärligt om man skulle köra en lite motorsvagare bil.
Användarvisningsbild
av opA
Folk som ligger med släp i omkörningsfältet och bara ligger.... och ligger..... och ligger där fast han kör om bil efter bil och mellanrummen som han kan svänga in i och släppa förbi bakomkörande är enorma... hände mig på väg ut ur Jönköping igår.. blev till slut förbannad så de blev helljus + tuta vid omkörning.... :x :oops:
opA skrev:Folk som ligger med släp i omkörningsfältet och bara ligger.... och ligger..... och ligger där fast han kör om bil efter bil och mellanrummen som han kan svänga in i och släppa förbi bakomkörande är enorma... hände mig på väg ut ur Jönköping igår.. blev till slut förbannad så de blev helljus + tuta vid omkörning.... :x :oops:
På tal om folk med släp.

Typ att 95% av alla som kör med släp kör för fort. Skulle tro att de flesta ligger kring 100 på 110-väg. Inte för att det irriterar speciellt mycket, men...
StringerBell skrev: Klassiskt fenomen. Vissa saktar omedvetet ned när det är så smalt. Speciellt besvärligt om man skulle köra en lite motorsvagare bil.
Ja precis, nu lider jag inte riktigt utav det tycker jag men har istället en 5 månaders dotter med i bilen och kör bra mycket lugnare iom det så vill ju inte gasa på allt för mycket
När fan blir gammal blir han religiös eller hur brukar det heta... hur många barnfamiljer, 5 månader gamla döttrar osv kör ni om i full kareta på det här forat, och sen klagar på att folk kör om lagligt...

Begraver ni medtrafikanens dotter vid en olycka eller vilket ansvar tar ni när ni kört för fort å det smäller? Betalar ni pelle slöomkörarens fortkörningsböter som bara följer de lagar & regler som gäller? ne... trodde inte det..
Må hända att man är lite trött och tolkar lite fel..

Men om du menar mitt inlägg tidigare så menade jag på att om jag håller 90 på en 2+1 väg och jag hamnar bakom någon som ligger i ca 70 km/h som man tänkt köra om när det blir 2 filer men som då istället gasar upp till bra över 120 km/h när man börjar köra om för att sedan läggad sig i sina trygga 70 när det blir 1 fil igen..

Så vart det i mitt fall och även om jag är ganska säker på att jag kunde hängt på så kände jag att det var onödigt då det inte bara var jag i bilen.. Vanligtvis brukar jag ligga i rätt hastighet i högerfilen möjligtvis lite snabbare och vid omkörningar brukar jag gasa på "tillräckligt" vilket är lite situationsanpassat men försöker att inte störa trafiken mer än nödvändigt.. och har inga problem att lägga mig bakom en lastbil en stund så att folk som har mer bråttom kan köra förbi..

Innan jag fick familj så hade jag inga problem alls att gasa på för allt va bilen é värd om det skulle vara så..
Har väl fått lite nytt perspektiv och lite mer ansvarskänsla och nu då insett att det kanske är bättre att ligga bakom en lastbil eller någon slashas i 90 en stund istället för att lägga sig i 160+ bara för att.. Då é de nog bättre att åka 5 minuter tidigare istället..

Men som sagt, jag kanske missförstod lite, ber om ursäkt isf.

När fan blir gammal blir han religiös eller hur brukar det heta... är nog ett fint uttryck ändå :P
Jag tänkte mest på de här som beklagar sig över att folk kör om i laglig hastighet. Ett minimikrav är att man själv kör lagligt, sedan kan man klaga på andras körning, annars blir det lite hyckleri.

Man kan motionera i riksdagen om höjda hastighetsgränser, men till dess är det de lagar & regler alla har att förhålla sig till som gäller.

Men när det gäller religion & sånt så är det intressant också, du är mer ansvarskännande nu när du har en dotter på 5 mån - är det för att du är rädd om din egna dotter, eller är det för att du nu förstår att vissa av de medtrafikanter du kör om kan också ha en dotter på 5 mån i bilen...?

Annars är det ju inte mycket till nytt perspektiv, för jag antar du å dina närmaste har alltid varit dig själv kärast...
Då hänger jag med..

Det är nog båda 2 tror jag faktiskt, och jag har faktiskt alltid vart mig själv närmast utan tvekan men nu har man väl fått upp ögonen för att det finns andra också.

Synd att det inte kom innan kanske men det är så det blir ibland
av llesrof
kottskrapa skrev: Men om du menar mitt inlägg tidigare så menade jag på att om jag håller 90 på en 2+1 väg och jag hamnar bakom någon som ligger i ca 70 km/h som man tänkt köra om när det blir 2 filer men som då istället gasar upp till bra över 120 km/h när man börjar köra om för att sedan läggad sig i sina trygga 70 när det blir 1 fil igen..
Det är en jäkligt intressant fenomen. Mest påtagligt och irriterande blir det när man själv ligger i laglighastighet på farthållare. Då kommer man ikapp, får sakna in och troligen reglera hasigheten medelst pedal igen och sedan när det blir tvåfiligt drar fanskapet iväg som om att det gällde livet. Då trycker man på "resume" och när det blir enfiligt är man åter ikapp. Jag märker dessa beteenden väldgt väl eftersom jag ofta använder farthållare. Samma förare drar också på som vettvillingar i uppförsbackar. Från att ha legat strax under hastighetsgränsen kan de överskrida den med 10 - 20 Km/tim bara för att det är uppförsbacke. Gäller inte hastighetsbegränsningen där?
Problemet med en del bilister är att de fått för sig att de kan agera privatpoliser och både förhindra omkörningar samt visa sitt missnöje med heljuset i nacken när man kört om.Om dessa nu är så fascinerade av lag och ordning så de påtagit sig rollen som civilspanare är det ju bättre att de söker in på polishögskolan.Då blir ju alla nöjda och så slipper vi fler bror duktig på vägarna.Sanningen är väl att dessa bilisters liv suger skit alltför många gånger och de har väldigt bråttom med att dela med sig av detta missnöje. :D
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 552

Tjena tjena! Nu är det något jäv[…]

Något sådant här, kanske? Dom d&a[…]

Nu så har min höger stora lykta givit[…]

Det uppstod ett litet spökfenomen när vi[…]