Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har läst att många har problem med knackande ljudet från växellådan/kopplingssidan/vänstersidan eller förarsidan på S80 och V70.
Skriv gärna vad du gjorde för att bli av med, Och årsmodell.
Eller du kanske brydde dig inte om att fixa det, Isåfall hur långt körde du med ljudet?

Hur många har knackande ljud på tomgången på vänster sidan(förarsidan)?
Hört någon svamlig förklaring av Volvo om att deras kompakta låda innebär att dreven ligger så tätt så det kan skramla vid tomgång/ tomvarvning...
Har själv skrammel vid tomvarv och avstängning av motorn... men det är ju inget större problem...
Rick skrev:Hört någon svamlig förklaring av Volvo om att deras kompakta låda innebär att dreven ligger så tätt så det kan skramla vid tomgång/ tomvarvning...
Har själv skrammel vid tomvarv och avstängning av motorn... men det är ju inget större problem...
Skrammel? En havererad låda skramlar annars bör den vara någorlunda tyst. De flesta har problem med svänghjul, kopplingsaxel, urtrampningslager eller koppling vad jag har läst mig till.

Att dreven i lådan ligger så tätt att de skulle skramla låter lite som en påhittad förklaring, om du ursäktar. Skulle lådan skramla för att dreven ligger så nära innebär att de skulle skramla för att de slog i varandra eller lådan. Då borde den rasa ganska omgående...
iigloo skrev:
Rick skrev:Hört någon svamlig förklaring av Volvo om att deras kompakta låda innebär att dreven ligger så tätt så det kan skramla vid tomgång/ tomvarvning...
Skrammel? En havererad låda skramlar annars bör den vara någorlunda tyst. De flesta har problem med svänghjul, kopplingsaxel, urtrampningslager eller koppling vad jag har läst mig till.

Att dreven i lådan ligger så tätt att de skulle skramla låter lite som en påhittad förklaring, om du ursäktar. Skulle lådan skramla för att dreven ligger så nära innebär att de skulle skramla för att de slog i varandra eller lådan. Då borde den rasa ganska omgående...
Testa att varva lite på tomgång med friläge i med varmkörd låda... med "örat utanför bilen"... helt perfekt låda annars, gått 9k mil... perfekt koppling med... ska enligt Volvo finnas en annan koppling som minskar "problemet"...
Hej. Det var jag som skrev att dreven låg så nära så att de snuddade varann. Jag har en S80 MY-05 med före detta tickande låda. Åker till Volvo strax innan garantin går ut. Verkmästaren kommer ut och skall lyssna, i princip innan jag ens startat bilen verkar han veta vad jag menade, så jag behövde definitivt inte försöka övertyga honom fastän den var relativt tickfri vid besöket . De var han som sa att Volvo har en av de mest kompakta lådorna för att få plats, dreven ligger nära och snuddar vid varann. Tickandet, enligt verkmästarn, beror på att motorn på tomgång rycker något varje gång en cylinder tänder vilket då rycker till och skapar tickandet. Denna låda saknar dessutom enligt honom någon sorts dämpning som fanns i tidigare lådor typ 940. Tickandet är enbart en skönhetsfel som ej är skadligt. Ifall jag absolut vill kan han få bort det genom att byta koppling, han specificerar ej mer. Jag ville få bort ljudet, vem skulle tacka nej?
Vermästarn och jag bokar tid för koppingsbyte. Han går till reservdelskillen och aktiv visar vad som skall beställas, jag ser ej skärmen från mitt håll. Jag vet som ej ifall koppling är = tryckplatta, koppling eller kanske t.o.m svänghjul. Efter bytet blev växellådan fri från tickande, någon enstaka gång kan det höras svagt.
Min knackar så svagt att det knappt hörs. Ibland något kraftigare vid just förhöjt varvtal och friläge. Förvinner direkt vid frikoppling.

Min tekniker på Bilia har lyssnat flera gånger och han säger, som ni hört, att det inte är någon fara alls och det kan vänta tills nästa kopplingsbyte.

Han hade bytt en rasad växellåda på en likadan bil, men den växellådan knackade och skramlade så mycket att det knappt gick att höra motorn, så därför tyckte han att jag lugnt kunde köra vidare med min.

Det är noterat hos Bilia (garanti), så om den rasar så får de betala :)
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]