Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Hej. jag skulle byta olja på båtmoton idag.
Det börja med att pumpen man suger ur oljan med paja. lyckades få i hoppden skapligt, med de verktyg jag hade på plats, men den sög lite halvdåligt så det tog en bra stund att få ur alla olja.
Sen skulle oljefiltrena bort. på motorn siter oljefiltret montarat upponed & är av den stora sorten som rymmer en liter. för at detta inte ska söla överhela motorn o båten när man byter så finns en avtappningsplugg strakst under filter hållaren. när jag lossa denna plugg så sat gängorna kvar på plugen :-(O)

denna plugg sitter i botten på filterhållaren o motorn ser man bara uppe från. filer o filterhållare sitter på motorn högra sida. 10cm höger motorn titer bränsletanken, så det är helt omöjligt att se nått. lyckades ialla fall lista ut att filterhuset är skruvat på motorblocket o gr att demontera vilket jag oxkså gjorde (detta tog en bra stund för jag hitta inte alla skruvar direkt)

Nu är jag i behov av lite nya gängor, nån som kan maila över någr till mig :lol:
Användarvisningsbild
av Nexus
kör du på insattsgängor eller gängar upp det och monterar större plugg? Vad är det för motor du har sitter i båten? Lite bilder vore trevligt då det säkert är trångt som f*n i motorrummet :P
Användarvisningsbild
av isak
är väl lättast för dig att ersätta pluggen med nästa överdimension, om det finns material i filterhuset.
du har ju redan demonterat det?
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är faktiskt gansa gott om plats, men inte på just den sidan jag har problem.
Jag har nog lite bilder liggande på HDD:n, man kansk inte som visar mitt nuvarande problem (båten är 8 mil bort)

jag hade gärna släng upp lite bilder om det gått på 2 röda, som det gör på andra forum, men här är det ju lite omständigt...

Angående gngorna så hade jag tänktmig helicoil, men några sånna har jag inte, o har inte koll på var jag kan få tag på heller (har inte ens orkat kolla vad det är för dimension jag behöver)
i värsta fall får man bora upp o sätta dit en större plugg.
Användarvisningsbild
av CarMan
isak skrev:är väl lättast för dig att ersätta pluggen med nästa överdimension, om det finns material i filterhuset.
du har ju redan demonterat det?
isak

Ja lite gods finns, så en dimension upp ska nog få plats trorjag.

Glömde skriva att det är 2st 150hk Hino dieslar på 4 liter styck (4 cylindriga, med turbo)
Användarvisningsbild
av Nexus
jag laddar alltid upp bilder fråm forumbilder.se. Det är enkelt och kommer upp på forumet direkt. Helicoil brukar finnas på butiker som industripartner.maskinaffärer m fl kanske finns på swedol oxå?
Användarvisningsbild
av CarMan
första bilden visar babord motor, den röda pilen visar vilken plugg som är gängpaj på den andra motorn)
den andra bilden visar styrbord motor, & pilen pelkar på pluggen (lite svår att se, men den är där nere i mörkret)
http://www.baylinerownersclub.org/forum ... 1284236406
http://www.baylinerownersclub.org/forum ... 1284236417
Användarvisningsbild
av CarMan
Grammse skrev:jag laddar alltid upp bilder fråm forumbilder.se. Det är enkelt och kommer upp på forumet direkt. Helicoil brukar finnas på butiker som industripartner.maskinaffärer m fl kanske finns på swedol oxå?

Jo, men det är enklare att bara trycka på bifoga bild & välja från datorn, går 10 gånger fortare & funkar bra på alla anda forum.

jag är inte intresserad av att köpa mig en hel sats bara för att lag en gänga, så det blir till att hitta nån som har en sats.
Användarvisningsbild
av CarMan
Gelis skrev:Man måste vara inloggad för att se bilderna

som sagt mycke enklare med ett riktigt forum som kan hantera bilder...

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]