Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlMagnus
Har en S 80 årsmodell 00 med 170 hkrversionen.
Har vägljud fram som skiftar med vägunderlaget.
Vid ny fin asfalt hörs inget, medan den grövre asfalten hörs rejält i kupén.

Har fått kollat hjullager som var ok.
Däck ok.
Användarvisningsbild
av Alucinor
Vissa däck låter mer än andra på olika underlag beroende på mönster. Däcken på polarns V70 låter som en Volvo valp på grov asfalt! :-)
av KarlMagnus
Michelin Energy med bra mönster så det verkar konstigt. Ska in på service snart så de får kolla då.
Användarvisningsbild
av Alucinor
Om det skiftar med vägunderlaget känns det ju ändå som det är däcken. Är dom gamla? Däck är ju färskvaror, oavsett bra mönster eller ej. Om det vore något mekaniskt fel/lager tex hjullager etc, så borde det låta illa oavsett vägunderlag? Du har inga dubbfria vinterhjul eller andra hjul att prova, bara för att kunna utesluta just däcken?
Lycka till och hoppas du kommer underfund med problemet.
Användarvisningsbild
av iigloo
Samma med min och alla andra bilar jag haft och kört. Om det ändrar sig med underlaget är det däcken. Är det konstant så är det mekaniskt.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Jag har alltid tyckt att min S60 har mycket vägljud och jag bytte nyligen däck till Pirelli P7 Cinturato som ska vara ganska tysta men det låter fortfarande för mycket.
Tänkte lossa plast innerskärmarna och klä in dom med butylmattor det borde dämpa ljudet rätt bra.
av KarlMagnus
Tror ändå på hjullager höger fram då det hörs mer då jag svänger hastigt.
Oavsett vilket så är jag helnöjd med min S 80.

Har bytt lite grejor i framvagnen men värt vart enda krona.

Min Volvoverkstad jag använder har varit fruktansvärt seriösa med all jag behövt hjälp med samt
att de bjussat på mycket smågrejor jag kommit in med.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Vad har du för dimension på däcken? 16", 17", 18",19"? Min S80 med Semprit 17" går mycket tyst. Borde bero på däcken. När ett hjullager ger sig brukar det vara ett dovt molande ljud men som du själv sa det kan ju vara detta också.
av KarlMagnus
15 tums. Hade bilen på service och där var inget trasigt mer än en värmeplåt(tror jag det heter) som rostat sönder
och låg och smällde mot avgassysemet. Är nog lite överkänslig för ljud då bilen går fruktansvärt tyst för övrigt.

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]