Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tingan
Hallå.
Jag har ett litet problem med min 740GL av 87 års modell. Det sitter en B230F motor i den.
Den går välfdigt ojämnt. Felet som uppstod först var att när man kommer upp i cirka 2500 varv/min så börjar motorn tappa kraft och motorn bluddrar. Varvräknaren droppar ner till 2000 och ligger kvar där konstant även om motorn under stor tveksamhet fortsätter att varva upp. Om jag trycker gasen i botten då så kan man ibland komma över 2500 varvs-gränsen. Då hoppar varvräknaren till och följer med upp i det ökade varvtalet. Den fortsätter hela tiden att bluddra men minskar lite när man kommer upp i 3000-3500 varv.
Detta problem har gått att handskas med när man kör. Dock väldigt irriterande och inte alls för snällt mot motorn misstänker jag.

I morse upptod ännu ett problem. Bilen bluddrade något fruktansvärt. All motorkraft var borta. Jag kunde endast köra på ettan med gasen i botten. Motorn varva då upp till 2000-2500 varv/min som mest och som sagt totalt kraftlös. Om jag la i tvåan så dog nästan motorn.
Jag fortsatte att puttra på så i 500 meter ungefär och helt plötsligt släppte det och kraften kom tillbaka i motorn. Dock så fanns problemet som jag beskrev längst upp kvar. Det var precis som om man körde med fullt utdragen chock.

Kan det vara något med hallgivaren? Att den har gett upp. Har ni några tips här på forumet?
av volvogarm
Hade samma problem med morsans Opel Omega -88
å då menar jag exakt samma problem

bilen stog still tills vi var tvugna att köra den till verkstaden och killen som skulle kolla på den sa att de bara var att köra.. slutade med sprucken toplockspackning och totalt motorhaveri...

jag har ingen som hellst aning om va som hände me bilen och de kunde inte killen i garaget säga heller..

så stå still me bilen tills du fixat de.. eller bogsera till verkstad e mitt råd
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hallgivaren låter misstänkt ja, särskilt när varavräknaren ramlar ner samtidigt, den får ju signalen från tändsystemet.
av predatorjegern
Kom du fram till vad det var för fel? Har nästan exakt samma problem på min 87:a med B230F motor nu. Bluddrar å får för mycket bränsle värst när den ä kall! När den är i arbetstemp går den mycke bättre men långt ifrån bra!
av sicnarf
Du, detta är en tråd som är över 10 år gammal! Väntar du svar från dem så är du en jäkla optimist! Förmodligen kör de nåt annat märke idag och besöker inte detta forum! :-)
av Skalman1977
jag hade samma prob. med min 740 - 88 , men då bytte jag rotor i fördelarlocket och tändkablar samt nya stift sen spann den igen som en liten katt.. =)
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]