Denna låda skall in i bilen, en
GROM-USB2-VOL01. Jag köpte den från
Carputer-shop, gick på £116.
Nyfiken som jag är så var jag ju tvungen att titta inuti:
Kontakten på sladden som följde med:
Tyvärr fel kontakt, det skall vara denna typ:
Plus att kontakten måste vara vinklad åt rätt håll för att kunna tryckas i (neråt), det var den inte.
Fick en ny kabel (gratis från USA). Den har rätt kontakt och rätt vinklad, men det är fortfarande fel hona som används om man har RTI (men det har inte jag).
Nu kvittar det för mig, för jag kunde inte vänta. Gjorde en egen sladd. Jag råkade nämligen ha rätt 8-pin DIN kontakt hemma.
Först får vi kolla upp hur den är kopplad. Detta är den kontakt som skall in i burken:
Kopplingsschema:
Då jag inte hade någon vinklad kontakt, så blir det lite special.
Klippte av metallhöljet runt om. Lödde på sladdarna:
Sedan på med fog/lim:
Fog/lim även i andra änden. Den kan nämligen gå emot inne i bilen, speciellt vid montering. Så jag ville skydda sladdarna.
Sedan på med tyg-tejp, som jag tog bort från original kablaget. Se så fin, en kort liten tjusig kabel:
Kabel monterad. Den röda är strömmatning. Ansluts till en kabel i den gröna kontakten, uppe till vänster.
Burken monterade jag på ramen som stereon och CCMen sitter i. Fick såga bort en plast bit som stack ut.
Den kommer precis innanför förvaringsfacket (där det kan sitta en integrerad mobiltelefon).
Följde med en lång USB kabel. Jag ville dock ha en kort och helst (p.g.a. platsbrist) en vinklad kontakt.
Var hitta en sådan... inte lätt. Höll på att ge upp men efter lång tids sökning så hitta jag en på dustinhome (säljs via Deltaco):
Här sitter den kabeln:
Monterade hon-änden inuti förvaringsfacket, åtkomligt från kupen.
Gjorde hål i förvaringsfacket, in med kontakten och sedan fog/lim.
Här är kontakten inuti lådan:
Jag hade ett USB minne med relativt stort hölje.
Tog bort plast höljet och monterade en krympslang över:
Så här ser det ut inne i kupen. Skall byta krympslangen till en svart.
Musik