Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeterR
Äh, jag förklarar nog lite dåligt. Jag ska förenkla frågan lite.
Jag har sett att det finns 2st olika typer av svänghjul.
Modell 1. Stansade hål runt om utan på ett ställe där det blir ett uppehåll, plåten slutar.
Modell 2. Stansade hål runt om utan på ett ställe där det inte är några hål stansade, med det är alltså plåt kvar men inga hål.
Här ger ju givaren olika signal på dessa olika svänghjul.
Motorn e bytt av nån snubbe o efter det har den inte gått riktigt.
Kan även nämna att vid motorbytet hade dom satt på en LMM till motronic, så detta spär ju på teorin att nåt
e helt galet, kan bara inte komma på vad ?:-/
//Peter
av PeterR
Ok, har kollat lite idag igen. Luckan som är i startkransen, när ska den synas i varvtalsgivarhålet?
Vet att svänghjulet e stiftat, men kan man trots allt sätta det fel???.
Luckan i startkransen kommer när 1:ans kolv är nästan längst ner.
Tycker ju att den borde komma lite innan 1:an e i topp,,eller tänker jag fel?!!. ?:-/
//Peter
av *pettson*
Den ska finnas 15grader f.ö.d på ettan. Frågan är vad du ser som ettan.
Och javisst kan man sätta det fel? Men det kräver mod och det vobblar ordentligt. Vet dom som monterat svänghjulet fel och lyckats att spräcka det. Det finns folk till allt.
av PeterR
1:an = närmast kamaxeln.
Stoppar jag ner en tumstock i t-stiftshålet och vrider runt tills jag ser "gluggen" i svänghjulet är kolven ca 2,5cm från botten på väg upp ??:-/ .
Här nånstans måste ju felet ligga då...eller?
Om det skall vara 15 grader före TDC räknat på vevaxeln är detta ju åt h-vete fel, kör jag med strobben
på 1;an ligger den på 10gr efter TDC om man tittar på kamkåpan.
//Peter
av *pettson*
Först av allt.. Ettan är den vid vevaxelns remskiva, alltså inte mot växellådan, utan på andra sidan, passagerarsidan. Kamaxlarna har du längst upp på motorn. Två stycken närmare bestämt. Det är lika långt till dom från varje ända.
Sen är det inte så att tändning sker vid 15 grader innan. Du frågade var den ska stå med sin markering.
Vid 15 grader börjar motorns styrdon att räkna ut vart tändning ska ske. Den justeras kontinuerligt men bör ske runt 8-10grader f.ö.d. Det är alltid förtändning vi pratar om. Ifall du har 15 grader eftertändning så sker alltså det mesta av din förbränning i grenröret och bilen bör inte överhuvudtaget starta, startar den så bör det vara så illrött att det lyser...
Senast redigerad av 1 Severin, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Sluta citera inlägget ovan
av PeterR
Ok, nu gör vi såhär.
Tyckte att jag ställde en ganska rak fråga, öppningen på svänghjulet är när 1:ans kolv nästan är i botten (cylindern närmast kamDREVEN 2st).
Är det nån som har en motor ståeendes med ett riktigt monterat svänghjul på som kan verifiera att detta är riktigt eller felaktigt.
I nuläget är jag inte intresserad av hur datorn räknar hit i dit, eller om att grenröret glöder eller ej. Den larmar 214 hela tiden och jag måste kolla att allt sitter som det ska, SEN kan vi diskutera förtändning.
OOps! såg att jag skrev svänghjul, men det finns ju inte på en automat, så jag menar startkrans, flexplatta, eller spunk eller, ja dom flesta fattar :wink:

//Peter
Du har/hade väl en liten styrpinne på vevaxeln!? Sedan har svänghjulet ett litet hål som styrpinnen passar in i...
Detta ger dig kanske heller inget svar på din fråga...men det är ändå något! :wink:
av *pettson*
Tja ser du det på det sättet att det är onödigt att veta vad man pysslar med och vad man bör ha koll på och skilja ut, så visst kan jag vara tyst?
Det är inte min bil och mina problem.
Så mitt fortsatta svar får väl bli att du ska skaffa dej en bra verkstadshandbok och sätta dej in i systemen för att SEN felsöka så du har en chans.
av PeterR
Jag har felsökt i snart 2 månader (inte varje dag dock).Mätt med oscilliscop mätt signalnivåer hit o dit o gud vet allt.
Jag sliter mitt hår på denna bilen snart, allt verkar okej MEN 214 gör mej sömnlös.
Nu går den tillomed kasst på tomgång efter ca 30 sek, missar och lampan blinkar i takt med motorns dåliga gång.
Med tanke på att vid motorbytet hade dom satt på lmm från motronicsystem så utsluter jag inte att dom
kanske slipat ner styrstiftet på svänghjulet för att "det var i vägen".Som du sa pettson, det finns folk till allt. :| .
Om man är grymt insatt i jetronic styrsysten, kan man misstänka att 214 kan sättas om svänghjuler är felmonterat
ca 1-bult fel om du förstår ??:-/
Jag e tacksam för all hjälp i detta forum.
//Peter
av PeterR
Då har jag kollat att svänghjulet sitter rätt, o d gör det. Luckan ska komma ca 70-80gr innan TDC så det verkar
rimligt.
Ett frågetecken kvarstår: Det finns 2 typer av svänghjul, ett med lucka o ett utan, bara det att det saknas stansade hål istället,,,,,har detta nån betydelse????? Det utan stansade hål verkar vara unikt just för -92 om man kollar på bildelsbasen. Kommentarer på detta någon :roll: .
//Peter

Jo jag fick det tipset och har skickat en frå[…]

Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]