V70BiFuel03 skrev:Låter vansinnigt högt satt pris... Lät frun göra en magnetröntgen av ryggen utomlands pga inga väntetider samt mycket bra pris & när vi sedan gick till Carlanderska (privat sjukhus i Göteborg) så passade jag på att fråga vad de skulle ha för att göra motsvarande MR hos sig... knappt 5k & detta var för ca 6 år sedan så, även om de höjt priset med ett par tusenlappar sedan dess så är det långt ifrån 40k. Antar att dessa priser sätts såpass högt pga att klinikerna debiterar varandra...har för mig att det fungerar så inom kommunal sjukvård i Gbg i alla fall.Det funkar iaf så inom landstinget; interndebitering. Och säkert inom kommunerna med. Annars blir det svårt att kostnadsberäkna verksamheten ju.
Varför våra respektive kostnadsuppgifter skiljer såpass markant har jag dock inget svar på. Men det skiljer ju 700% om jag räknar rätt! :shock:
V70BiFuel03 skrev:Men....vad man än tycker om det hela så är det så människan fungerar....oberoende av var man står ideellt sett i frågan....billigast är bäst. Hur många vänster sympatisörer som lovordar höga skatter tror du inte utan krusiduller/dåligt samvete begår en "osolidarisk" handling som att betala hantverkaren svart eller själva jobba svart? Skall man även då bara säga att Usch, då får man stå sitt kast?!?Nja, jag möter oftast en annan sida av moralen. Min uppfattning är att egenansvaret hos den genomsnittlige svensken är högre än "billigast=bäst" om valet står mellan att handla ciggen på ICA eller genom t.ex. juggemaffians lokala representant, och prisskillnaden är, låt säga, 7:-/paket.
Men om du/jag anlitar snickaren Billige Bengt längre ner på gatan för att få upp några gipsskivor, eller om vi anlitar grannen Hygglige Holger för att dra om en ledning till kökslampan så är det väl en sak?!
Att medvetet handla sin tobak från den organiserade brottsligheten är en annan sak. Åtminstone för mig. Där har gränsen passerats för länge sedan. Så din jämförelse med svartjobb vs. att stödja organiserad brottslighet haltar lite.
Själv är jag inte skenhelig men skulle väl aldrig välja att handla med den organiserade brottsligheten för att tjäna, säg, 350:-/månad på mitt nikotinmissbruk. Min moral och mitt egenansvar är större än så och det tror jag gäller även för dig V70BiFuel03. Samma ansvar gäller de flesta normalt funtade svenskar. Och det är väl så en demokrati funkar; alla har ett ansvar, skyldigheter och rättigheter. Jag tror även att det är så man måste tänka som beslutsfattare med. Alternativet är ju att så många som möjligt försöker kringå regler och ordningar och till slut så har man en anarki. Eller styr upp det hela diktatoriskt eftersom tilliten till att folket själva kan ta ansvar inte finns.
Så jag köper inte ditt resonemang utan tror att det förhåller sig precis så som jag skrivit tidigare; man höjer skatten på tobaken för att täcka en större del av kostnaderna för den vård som nikotinisterna förr eller senare kommer att behöva. Precis så som alliansen sagt. Och argumentet att smugglingen skulle öka katastrofalt till följd av detta har således ingen bärighet. Man förlitar sig på att den ordinäre svensken väljer rätt om valet står mellan ICA & t.ex. juggemaffian.
Om det sedan blir syntes till det du tror, kanske skattepolitiken ändras. Eller så bekämpas den då uppkomna brottsligheten på det sätt som den brukar göras, genom polisens försorg.
Skulle skattetappet in till staten bli så omfångsrikt och medvetenheten om att gemene nikotinist hellre handlar genom den organiserade brottsligheten så förutsätter jag att de styrande ser detta som omstörtande verksamhet (eller vad det kan heta när man hotar välfärden och staten) och därmed avdelar polisiära resurser för det ändamålet. Ett visst "svinn" kommer alltid att finnas förstås.
Egentligen tycker jag att vi kommer ifrån ursprunget när du vidgar perspektivet till att omfatta svartjobb. Snart går vi in på deklarationsfusk och annat med :lol:
V70BiFuel03 skrev:Min tro är att lägre skatter genererar mer inkomster till staten då färre är benägna att handla smuggel, betala svart, jobba svart.Japp, samma här som du kanske har noterat i mitt inlägg på sida 1 (eller 2) där det framgår hur jag tänker rösta. Men jag hävdar fortfarande att nikotinet ska beskattas hårt eftersom det uppenbarligen har en så stark nedsida och ekonomiskt belastar samhället mer än värdet av skatteintäkten på nikotinet. Förutsatt att det förhåller sig så, vilket jag tror och alliansen menar (och säkert de rödgröna med för jag har inte hört någon protestera kring detta).
Man måste ju inte ha nikotinet för att sköta sitt jobb, bilda familj, bo på landsbygden, idrotta eller vad man nu vill! Däremot ger det en större sjuklighet om man väljer att använda det och dessa kostnader ska självfallet bekostas på något sätt. Då är det ju vettigt att låta nikotinprodukten stå för ganska mycket av sin egen uppkomna, framtida, kostnad. Det är mindre vettigt, tycker jag, att drivmedelsskatten, energiskatten och/eller förskoleavgiften ska betala den kostnaden. Eller hur?
Jag tror ärligt att du målat fan på väggen lite i förskott. Se det positiva med denna typ av skattehöjning istället!
M V H
---> Matz