Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mardy
Hallå i stugan! :)

I somras bytade jag mitt övre motorfästet då bussningen har krupit ur "hållaren" duktigt. Vet dock inte om det har haft någon påverkan på växellådan. Problemet med lådan är att när man haft lite högre varvtal, ca 3k+ i 2:an och ska växla upp till 3:an så synkar den inte. Eller kuggarna går i fel, antar att det är för att den inte synkar rätt? Vad jag lyckats få fram när jag sökt så låter det som det är ny växellåda som gäller? :S

Jag snackade lite snabbt med en mekaniker idag och han tyckte jag skulle prova med att smörja och kolla så "armen" som går mellan spaken och lådan sitter rätt och så. Men hjälper det verkligen?

Så är det lönt att börja försöka smörja/kolla till "armen"?
Om det är ny låda som gäller, hur ska jag gå till väga då? Kan man bara lämna in den på volvo så fixar dom en ny/begagnad låda och smäller dit? Eller ska jag själv leta upp en annan begagnad?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Mellan spaken och lådan så går det vajrar. Det man kan göra är att leta glapp i den konstruktionen. Men het klart så är dessa lådor överlag känsliga för felväxlingar.

Volvo kan säkert fixa en utbyteslåda åt dig, men en sån kostar 16000 + montering, men den kan nog sätta i en begagnad låda med. Så begagnad låda och kolla hos en mindre verkstad är den ekonomiska lösningen om man inte göra jobbet själv.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ja, det ska den göra. Dock lite tveksam till om det verkligen är en h-låda med tanke på vilken motor det satt i den bilen. Triodde inte volvo började använda h-låda i kombination med sugmotorerna förrens på X70.
av Mardy
Där ser man :)
Blir antingen den lådan jag länka innan eller en annan som faktiskt kommer från en t5:a dock, är den 95:a som rullat lite längre.

Tackar så mycket för hjälpen! :D

Jo jag fick det tipset och har skickat en frå[…]

Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]