Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lorin
Hej

Har en s70 års 98 med ett troligen kasst stödlager på höger drivaxel.
Går det att byta lagret? Är det ett speciellt lager eller passar ett vanligt skf lager? I så fall vilken storlek?

Bild
av lorin
Ja, axeln glappar vid lagret. Men jag vill helst inte ta ner axeln för att se vilken modell på lagret det är.
Hur svårt är det att få ur den ur lådan då?
av duratec
Att få ur själva axeln ur lådan är inte så svårt då den hålles på plats med lagerbocken, men för dra drivaxeln ur lådan så behöver du lossa spindeln (finns några olika sätt) så att du kan dra ur hela drivaxeln ur växellådan.
av lorin
Jaha? Jag trodde det bara va bort med däcket, bort med bromsok och skiva, lossa på den stora muttern på drivknuten, bort med lagerbocken och sen dra ut hela axeln. Sen byta lagret och i med den igen.
Användarvisningsbild
av ketto
helt rätt, förutom att du måste lossa på spindeln för att få ut drivaxeln ur hjullagret och lådan!
av lorin
Ok då förstår jag. Men åter till det kassa lagret det finns ju inte att köpa på skruvat eller andra ställen..Hur får jag reda på storleken?
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering grrrr
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]