Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ripper500
Hej.

Jag är inte så jätte duktig på bilar och behöver få svar på en fråga om ni kan hjälpa mig.

Jag är lite osäker på om mina skivbromsar bak fungerar. Vet inte hur man ska kolla det?
Varför jag undrar är för att jag kan få in hela fingret mellan bromskloss/belägg och skivan, alltså ett stort mellanrum. Känns lite skumt att det är så stort mellanrum, och det finns kloss kvar, den är inte helt borta eller slut.

Fram är det tvärt om, där ligger klossen bara några mm från skivan.
Ska den inte vara några mm från skivan bak också?

Bilen besiktades i Januari och då var det inga problem iaf.

Har en V70 1998.

Svar och tips uppskattas!
Användarvisningsbild
av crumpets
Låt någon sitta i bilen och trycka på bromsen hårt medan du själv kollar om klossen faktiskt vidrör skivan?
av *pettson*
Det ska inte vara fysiskt möjligt att få in fingret mellan kloss och skiva ens om bromskolvarna står i botten.
Jag vill att du fotar detta påstående.
av Ripper500
Enkel bild, kanske inte syns så bra!
Bild

Här ser man mellanrummet.
Bild

När man trycker in bromspedalen ser man inte att den fungerar, testade precis.
Men sedan prövade jag att fästa en tejpbit på och sedan köra 100m och bromsa. Då var tejpbiten borta och bara massa kladd kvar.
Detta borde innebära att de fungerar som de ska.
Men undrar varför det är så stor glipa. Såg samma glipa på en s70 som stod pakerad brevid.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det där verkar vara bromsoket, kolla lite längre in så bör du se bromsklossen :)

Ytan på skivan ser väldigt fin ut så jag tror inte du har några problem med bromsarna där

/Kalle
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]