Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tompa_911
Tjena!!

Har några frågor om lättrycksturbon i s40:n.

Vad är det för skillnad på en lättrycksturbo o en vanlig turbo?

Hur länge håller en lättrycksturbo innan den behöver bytas ut eller renoveras, om man kör som en vanlig människa o inte kör som en tok?

MVH THOMMY
av Kojje
Skillnaden är att det är en lite mindre turbo men ett lågt laddtryck annars är uppbyggnad runt om som intercooler mm. samma som i T4.an svårt att säga på rak arm hur länge turbon håller men på en välservad bil med skötta oljebyten håller den länge 20.000 mil och mer därtill sen kan den ju lika väl ge upp på 10.000 mil men det hör inte till vanligheterna dagens turbos är en helt annan klass på än dom gamla luftkylda som kom på 80-talet.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har en turbo liggande hemma som satt i min förra V40 som hade gått 16000mil när den monterades bort. Den är fortfarande i utmärkt skick.

/Martin
av lani
MartinS skrev:Jag har en turbo liggande hemma som satt i min förra V40 som hade gått 16000mil när den monterades bort. Den är fortfarande i utmärkt skick.

/Martin
är det t4:ans turbo du har liggande ????
Användarvisningsbild
av MartinS
lani skrev:
MartinS skrev:Jag har en turbo liggande hemma som satt i min förra V40 som hade gått 16000mil när den monterades bort. Den är fortfarande i utmärkt skick.

/Martin
är det t4:ans turbo du har liggande ????
Nops, det är ett 12T aggregat, alltså från en 2.0T.

/Martin

Dags att byta fästet men blir fundersam att s[…]

Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]