Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Cicaro
Jacka på högtalaranslutningen till bakdörrarna i stolpen framför dörren och lägg kabeln under listen ovan sparklådan.

Jag föredrar personligen när man kopplar in högtalare så att seriekoppla kablarna så att högtalarna i bakdörren vänster ligger i serie med den vänstra högtalarn i hatthyllan och samma på högersidan. Om du i dagsläget inte har några högtalare i dörren, terminera dessa anslutningar med varandra för att sluta kretsen.

Att lägga högtalarna i serie och inte paralellt är för att skydda bilstereon om du spelar för högt någon gång och högtalarna har för låg last kan man bränna sluttrissan i stereon = stereon är körd. Annars är det väl mest att se till att inte kablarna ligger och kan nötas sönder någonstans som gäller :-)

Lycka till!
Okej
jag är med på hur du menar att du seriekopplar högtalare vänster och höger mellan dörr och hatthylla men du menar alltså att det finns någon form av kopplingsak i stolpen innan dörren eller är det något som man måste pula dit själv?
Ursäkta om jag ställer lite nybörjar frågor på det här men jag är helt grön på det här området,
och nej jag har just nu inga högtalare i dörrarna bak men jag har tänkt att fixa det med men det får bli ett senare projekt.
när du menar att jag ska terminera anslutningarna i dörren så antar jag att du menar att jag ska koppla ihop dom med varandra för att på så vis få + att gå till - precis som om det hade suttit en högtalare i dörren.
men finns det ingen risk för att kortsluta någonting då jag menar att dessa kablar är ju två honor så som går ju inte att koppla i hop hur som helst.
kan du rekommendera något kit med saker eller några andra tips på kablar eller anslutningar eller dylikt som jag måste ha för att lyckas med mitt projekt eller räcker det med att använda samma kablar som man har till inomhus högtalare och om det gåt hur gör man i så fall då?
enkelt menat så vill jag gärna ha någon form utav punktlista för hur man kan gå till väga.
tack så mycket för all hjälp hittils
\\Volvogubben92
av Cicaro
Hej Igen!

Ska försöka skriva en punktsteg för steg om hur du kan gå tillväga. Har tyvärr inte tid att fota några kort nu dock, men om du absolut inte löser det utan några kort får du säga till så kanske jag kan fixa något kort eller två nästa vecka.

Material som behövs: Högtalarkabel(vanlig 1.5mm2 elkabel fungerar alldeles utmärkt om du har det liggandes), kabelskor alternativt skruvsockerbitar, Eltejp, stift för terminering(enklast ta två kabelskorshanar och sätt en liten kort kabel mellan och stifta ihop dem.)

De kursiva ovan kommer ex frånhttp://www.jula.se/kabelskolada-med-tang-129860

1. Testa anslutningarna till bakdörren med en högtalare så att du faktiskt har signal bak till dem från stereon.

2. Ta bort pluskabeln från bilens batteri(alltid vid ingrepp i bilens elsystem, även i det här fallet, OM du skulle av misstag klippa fel kabel kan det här rädda bilen från dyra reperationer)

3.Bakom plastkåpan på stolpen mellan förar och passagerardörr sitter en liten svart låda som det går in kablar i(den brukar sitta exakt där kabelöverföringen från dörren går in på utsidan av plåten. Tror den sitter med två torxskruv. I denna sitter ett kontaktstycke som kommer från bilens stam och ansluter till stammen från dörren.

4. Du kommer behöva klippa kabeln som går till denna kontakt när du ska koppla in dig och av den anledningen så rekomenderar jag in multimeter inställd på diodmätning(dvs den piper när du har kontakt mellan mätpinnarna). Lossa högtalargallret i dörren och ta fram anslutningskablarna till högtalaren i dörren. Ta bort kontaktstycket som satt i stolpen under den svarta kåpan och mät dig fram till vilket stift som är anslutning av högtalare, tänk även på att mäta vilken pol som är plus och vilken som är minus.

5. Lokaliera den kabel som ansluter i kontakten till minusanslutningen i dörrens högtalare(den som inte är markerad med rött i dörren). Klipp och skala denna. Den änden av minuskabeln som går ut från dörren ska nu skarvas på och dras bak till hatthyllan och kopplas in på hatthyllehögtalarens PLUS. Den änden av kabeln som kommer från stereon ska dras bak och kopplas in på hatthyllehögtalarens MINUSpol. Kom ihåg att isolera dina kopplingar med lite eltejp, oavsett om du har använt sockerbitar för dem eller om du har använt kabelskor.

Principen är alltså att högtalarna skall sitta seriekopplade dörr/hatthylla som man seriekopplar batterier dvs
Stereo + DÖRRHÖGTALARE - kabel +HATTHYLLEHÖGTALARE - Stereo Hänger med?

6. Dags att terminera i dörren. Ta en liten bit kabel och sätt dt två st. Kabelskor så att den kan sitta mellan polerna i dörren. Isolera med eltejp så inte kabeln riskerar att skaka ur.Kabelskorens stift är i regel mjuka och kan klippas till med en vass tång om de är för breda för att gå i.

7. Gör exakt likadant på andra sidan.

8. Ta en fika och gå sedan igenom allting du gjort en gång så att du inte kopplat något fel.

9. Koppla tillbaka batteriet och testa

10. Montera tillbaka alla paneler du har lossat för att lägga ned kablar

Ta god tid på dig och tänk efter vad du gör så borde det gå bra, det är elkablar vi pratar om så man måste alltid tänka till en gång extra innan man faktiskt gör och mäta att det man gör är rätt så att ingenting går sönder eller i värsta fall börjar brinna. En multimeter är alltså ovärderlig så att du är säker på att kabeln du klipper är den som går till högtalaren och inte clås eller någonting annat!

Varmt Lycka till! Varningens ord ovan till trots så är det ganska enkelt och någonting som alla kan klara så länge man tar det lugnt och tänker efter före.
Hej igen
?:-/ jag förstår i stora drag hur du menar men jag tror nog att jag kan behöva lite bilder som stöd för att veta hur du har löst samma problem.
Vilket tror du blir lättast att dra sladdar direkt ifrån stereon och bak till hatthyllan eller att försöka koppla in mig i den här dosan + att jag upptäckte att vi har två kablar som inte går till någonting men som ändå sitter där.
Sen undrar jag vilken kabel du börjar med att klippa av.alltså den som gör att du kan mäta fram rätt kabel som går ut till högtalaren i dörren.
så lite bilder med en liten kort beskrivning utav vad du gör hade varit bra hoppas att du kan hjälpa mig att fixa detta problem.
jag skickar med lite bilder lite senare i kväll som visar kontakterna jag hittade.
\\Volvogubben92
av Cicaro
Hej!

Hemma igen efter några dagar i stugan. Ska se om jag hinner fota något kommande veckan. Kontakten i dosan är löstagbar så man behöver inte klippa några kablar innan man mätt fram vilken som är rätt.

Eftersom din stereo antagligen inte har mer än 4 utgångar, dvs en för vardera dörr så föreslår jag att du jackar in dig i dosan istället för att klippa något bakom stereon.(Kortare bit att dra kabel och betydligt lättare att komma åt+färre kablar att välja på). Om du inte har planer att installera ett slutsteg att driva de i hatthyllan med så är det koppling i stolpen som gäller(om du ska ha slutsteg behöver du dra avsäkrad plus från batteriet och lågnivå från stereon, men det är en helt annan historia)

:-) Om du skickar några bilder så kan jag försöka förklara med hjälp av dem, går betydligt fortare än att vänta på att jag ska hinna ta kort jag :-)
av Cicaro
Nope, började jobbai onsdags så lär inte hinna riva någon inredning heller :( Men om du fotar kan jag försöka peka och berätta
Hej Igen
hade nu tänkt väcka liv i den här tråden igen genom att fråga en ganska så basic fråga om högtalar montering i backdörrarna.
Man köper ett par högtalare alla this http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =149768368 och då menar jag alltså 5,25 tums högtalaren om den passar alltså.
Men min största frågar är när man har köpt den hur monterar man då fast dom i dörrarna ?
Jag antar att det görs genom någon form av skruv elller liknande men man kan väll inte skruva dit högtalaren direkt utan någon form av mutter eller likande på insidan eller något som hjälper till att hålla fast skruven eftersom det förmodligen inte bara är att sätta dit högtalarna i dörrarna och sen skruva fast dom i dom här masonit hörnen eller vad det nu är för något.
Jag tackar för svar så snabbt som möjligt.

Min far har också råkat ut för n&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]

Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]