Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nyignesta
Min 850 med automat vägrade att starta en dag. Jag lämnade in den till en "märkesoberoende" verkstad som konstaterade fel på tändspolen och bytte den. Nu startar bilen men tomgångsvarvet är lägre än tidigare. Det känns nästa som motorn skall stanna när jag släpper bromsen utan att ge gas tex vid backning. vad kan detta bero på?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
nyignesta skrev:Min 850 med automat vägrade att starta en dag. Jag lämnade in den till en "märkesoberoende" verkstad som konstaterade fel på tändspolen och bytte den. Nu startar bilen men tomgångsvarvet är lägre än tidigare. Det känns nästa som motorn skall stanna när jag släpper bromsen utan att ge gas tex vid backning. vad kan detta bero på?
Gör startgastestet.

Spruta startgas på vacuumslangar och insugsslangar, om motorvarvet går upp har du hittat en läcka eller läckor.

Kontrollera följande.

Alla vacuumslangar så att dom är hela, ta loss dom en och en och bänd och vrid på dom så att du är säker på att dom är hela. Efter att du kollat en slang, sätt tillbaks den innan du tar loss och kollar nästa, detta för att hålla ordning på slangarna.

Insugskanalen, från luftfilter till spjällhuset. Ta loss slangar och kontrollera dom noga.

Kontrollera om luftfiltret är i god kondition.

Kan även vara tomgångsstabilisatorn, kallas även tomgångsmotor.

Mvh GK
av sm1nvx
Det kan bero på att batteriet varit frånkopplat. Min 850 -94 tappar tomgången då iallafall. Det rättar till sig självt efter en tids körning. Lustigt nog så är tomgången normal när bilen står still, men faller om den börjar rulla... typ släppa bromsen i en backe. Varför det är så har jag inte hittat nån förklaring till. Dagge
Användarvisningsbild
av js1
Min är likadan, tar ett par dagar innan det rättar till sig. (Därför drar man sig för att koppla loss batteriet)
av nyignesta
Testade med startgas utan framgång. Åter till verkstan som gjorde ren eller smorde tomgångsmotorn. Så nu funkar den som vanligt.
Tack för alla tips!
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]