Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Strömlös?? Borde räcka med att lyfta ur säkringen till motorstyrning i 15-20min för att släcka lampan. Om det är lambdan så borde lampan tändas igen efter en längre tur så att hela styrsystemet får jobba. Om det är lambdan vill säga, det kan ju lika gärna vara ett slangläckage ochså eller LMM:en (luftmassemätaren).
Om lampan lyser gillas inte på besiktningen för det bevisar ju att ett fel på avgasreningen finns. Ska du byta någon av just dessa delar så ta reda på först vilket märke det är BORSCH eller DENSO.
Öppnar motorhuven, där har du en säkringslåda till vänster. Ta upp locket och titta invändigt för där står det vilket nr den säkringen har. På S60 har den nr 23 har jag för mig. På din kanske den har ett annat nr. Annars så så står det angivet i instruktionboken om du har den tillgänglig.
Brukar inte hjälpa med att göra bilen strömlös. Förmodligen är sonden trasig och du kan mäta upp den ganska enkelt. Mät mellan pinne 1 och 2 (finns en bild här på forumet men kan orkar inte leta upp den nu) med multimetern ställd på lägst Ohm-tal. Om detta värde är högt, dvs du måste ändra till KOhm eller MOhm på mätaren för att se några siffror alls så är sonden paj. Frisk sond har motstånd på 1-3 Ohm vid 25 grader C. Du måste alltså mäta när bilen/motorn/sonden är helt kall. Jag köpte en på skroten för 500kr och det funkade klockrent.
Här kommer lite info om felkoden.

Felkodsinformation ECM-2120

Villkor
Om styrenhet motor (ECM) strax efter tändning på registrerar att främre sondstyrningskretsen är kortsluten till jord/spänning, eller om det är avbrott i kretsen, sätts felkoden.
Felkoden är diagnostiserbar vid tändning på.

Ersättningsvärde
Lambdaregleringen stängs av.

Felorsak
För hög signal
Signalledning kortsluten till spänning.
Signalledning kortsluten till jord.
Skadad lambdasond eller sondstyrningskrets.

För låg signal
Avbrott på signalledning.
Skadad lambdasond eller sondstyrningskrets.

Felsymptom
Miljölampa tänd.

Kontroll av ledningar och komponent
Viktigt! Rostlösningsspray eller fett får inte användas i lambdasondens kontaktstycke.
Kontrollera signalledning (+) mellan styrenheten och lambdasondens kontaktstycke anslutning 4 med avseende på avbrott

Tips: Vid tändning på och lambdasondens kontaktstycke urkopplat ska spänningen mellan anslutning 4 och stompunkt vara ca 3,8V.

Kontrollera signalledning (-) mellan styrenheten och lambdasondens kontaktstycke anslutning 3 med avseende på avbrott

Om ledningarna är ok, prova med en ny lambdasond.

Åtgärda efter behov.

Bild

Som info kan jag tillägga att om det vore fel på förvärmningen borde kod ECM-2110 komma istället, och då är det riktigt att man mäter mellan terminal 1 & 2.
Men så verkar ju inte fallet vara här.
Tack för mer svar, skall felsöka närmare när jag hinner,troligtvis tis, 3 snabba frågor och en fundering:
var sitter kontakten till lambdan?
Var sitter och hur ser ECM UT?,
stompunkt, menas chassi (dvs jord) med detta?.

Men frågan kvarstår om det nu finns ett fel ( och det gör det väl eftersom motorfelslampan lyser) varför tänds ingen ny felkod i ppc, när görs detta?

Martin
Tack alla, särskilt Midnight, det funkade att lossa säkringen och vänta en stund sedan var lampan släckt och det gick fint att besiktiga, även om det stod "kör alternativ mätmetod" när han läste av obd'n och efter det så fick han läsa av avgasvärdena manuellt, vilka var helt bra som vid första besiktningen. Nu får vi se när lampan tänds igen, för det gör den nog förr eller senare, om jag får felkod för lambdan.
Jo då efter en dag med ca 15 korta körningar började lampan lysa igen, först när jag kollade så fick jag ingen felkod, men så slog det mig: Min IDIOT! Jag hade ju bara vridit nyckeln till första läget, tändningen skall ju vara på! Sedan funkade det, ECM 2120 igen. Nu släcktes också lampan när jag raderade. Nu återstår bara att se hur ofta det kommer och sedan felsöka, eller skall man bara satsa på en ny ( eller begagnad) sond direkt?
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]