Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
kan ju bero på att du har en -06.
Det intressanta i sammanhanget är att jag ställde en allmän fråga om updatering och inte en specifik om min -06:a. D.v.s. inget snack om årmodeller vid samtalet!

Samtidigt kan jag då fundera över varför CarMan anser att jag inte förlorar på att uppdatera!? Han vet ju vad jag kör! Och då litar jag mer på hans omdöme, med tanke på att han updaterar sin bil vid varje servicetilfälle!

Och om jag citerar honom: -Varför skulle Volvo slänga massa pengar på updaterade mjukvaror om det inte behövdes!?

Men om jag nu blundar för avd CarMan har berättat, så undrar jag liksom sign. Charlotte hur gammal bilen ska vara...
av volvoR+s60
Alla bilar som är äldre en -06 kanske kan vara något att uppgradera om man vill.
Detta anses väl inte vara nödvändigt :???:
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag kollar sällan vad folk har skrivit i sin signatur vad dom har för bil!
nämner man inte en spesefik bil& årsmodell i frågan får man ett allmänt svar!

P-2 bilerna är ju några år nu så nu kommer det inte lika många mukvaror til dom längre (dom fläsra buggar är fixare) så om du presis köpt en ny 06:a så gisar jag att det inte finns nån ny mjukvara till den.
men efter som vi inte kan kolla när nya mjukvaror kommer eller vad dom gör så kan jag inte svara på frågan.

jag skule defenetivt uppdatera en 04:a eller älldre, då den har många! nya mjukvaror att hämta.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Tack för dom orden! Nu slipper jag slänga en femhundring i onödan! :)
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Jag gjorde total uppgradering av mjukvaran på min V70 2,4 T -01 häromdan. Flera saker hade börjat krångla såsom elhissar, ac m.m. Det blev bra och det kostade mig 1 krona och 25 öre! Lagom pris.

Tomas
av nisse4hult
Hej!

Ringde och hörde vad en total uppgradering kostar till min T6a.

Bilia Lund : 1940:-

Ahbergs Bil Sölvesborg : 1,25 kr f mjukvaran o 295:- för jobbet.

Bilia har återigen visat vad de går för.
Användarvisningsbild
av CarMan
nisse4hult skrev:Hej!

Ringde och hörde vad en total uppgradering kostar till min T6a.

Bilia Lund : 1940:-

Ahbergs Bil Sölvesborg : 1,25 kr f mjukvaran o 295:- för jobbet.

Bilia har återigen visat vad de går för.
1940:- låter som kostnaden för total omladdning! hur tydlig var du när du fråga pris? eller slarva killen som kolla priset?
av nisse4hult
Killen ? Tja, efter många signaler svarade en dam som sedan gick och frågade.... Jag frågade efter total uppgradering av CAN, samma som jag
frågade Ahlbergs om. Om det var slarv på Bilia, så var det inte första gången. Sönderdragen låsmutter, fått hämta ut bilen utan att de haft den klar... (inte kollar exakt vilken modell o missbedömt tiden). Sedan finns
där några misstankar där jag inte säkert kan veta. Visst har de var justa
och ställt till rätta när det blivit fel, men man kan tyvärr inte känna
fullt förtroende för Bilia. För stort o för lite engagemang o för gott om
kunder.

Ahlbergs har jag servat på förr. Där sa mecken att de flesta nog hade
sagt att bakre bromsskivorna skulle bytas (gränsfall). Jag fick i stället
tipset att bromsa "som fan" någon gång i veckan. Skivorna blev fina
och satt kvar på bilen när den såldes flera tusen mil senare. Sådana
ärliga tips och att man inte behöver vänta i veckor på verkstadstid
ger förtroende.
  • 1
  • 5